Home > Praca

Zdrowe odżywianie w pracy

Fot. sxc.huJednym z najważniejszych czynników warunkujących zdrowie pracowników jest właściwe odżywianie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że odpowiednie żywienie może podnieść wydajność pracy o 20%. Tak więc, jeśli wydajność firmy zależy od jakości pracy ludzi, to promowanie w firmie idei zdrowego odżywiania działa na korzyść pracodawcy. Wielu chorobom i schorzeniom, na które cierpią pracownicy, można zapobiec, jeśli wpłynie się na zmianę pewnych szkodliwych nawyków, takich jak palenie tytoniu czy niewłaściwe odżywianie.

Według WHO badania naukowe wykazują, że zmiany w diecie mają duży wpływ na zdrowie w czasie całego życia człowieka. Najważniejsze jest to, że rodzaj diety nie tylko ma wpływ na obecny stan zdrowia, ale również może mieć wpływ na to, czy dana osoba w przyszłości zachoruje na raka, chorobę wieńcową czy cukrzycę. W związku z tym pracodawcy, którzy podejmują kroki w celu promowania zdrowego żywienia pracowników, będą czerpać z tego korzyści zarówno teraz, jak i w przyszłości.

„Twoje jedzenie powinno być twoim lekarstwem”
Hipokrates

Badania nad ochroną zdrowia w miejscu pracy wykazały, że istnieje zależność pomiędzy zdrowiem pracownika i zwiększeniem jego produktywności. Dobrą informacją dla pracodawcy jest to, że inwestowanie w zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnionych przynosi korzyści w dwóch zakresach: po pierwsze, w zakresie podniesienia efektywności pracy i po drugie, redukcji kosztów ochrony zdrowia. Sprawdzono ostatnio, że zwrot z inwestycji w programy ochrony zdrowia w USA przeciętnie wyniósł 3,14 dolara na każdego wydanego dolara.

W jaki sposób pracodawcy mogą zachęcić pracowników, aby zdrowo się odżywiali?

Pracodawca powinien zapewnić:

zdrowe jedzenie w kantynach pracowniczych,

lodówki do przechowywania żywności i kuchenki mikrofalowe do odgrzewania domowych posiłków,

dystrybutory z wodą lub wodę butelkowaną,

informacje na temat zdrowego żywienia,

konsultacje z wykwalifikowanym specjalistą ds. żywienia.

Wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania w pracy

Nie opuszczaj żadnego posiłku – szczególnie śniadania; powoduje to częstsze sięganie po drobne przekąski, które nie mają żadnej wartości odżywczej.

Planuj posiłki i przynoś zdrowy lunch z domu.

Jeśli czujesz, że musisz coś przekąsić, unikaj słodyczy i rzeczy kalorycznych, takich jak cukierki, chipsy czy napoje gazowane; nie posiadają one składników odżywczych, ale sprawiają, że w ciągu paru godzin znów zgłodniejesz i sięgniesz po kolejną przekąskę! Zamiast tego spróbuj orzechów, owoców, płatków i jogurtu.

Żródło: Biuletyn Dobrego Samopoczucia – Eden Springs Sp. z o.o.
więcej na
www.eden.pl

Skomentuj