Fot. sxc.huWitaminy są elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Regulują one wiele procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Głównym źródłem witamin są rośliny. Jedynie niewielka ilość może być wytwarzana w organizmie człowieka.

Zapotrzebowanie ilościowe ludzkiego organizmu na witaminy jest niewielkie. Jednak ich niedobór powodować może poważne dla zdrowia konsekwencje, może być przyczyną awitaminozy. Podczas prawidłowego odżywiania awitaminoza występuje rzadko.

Dość często spotyka się częściowy niedobór pewnej grupy witamin. W nowoczesnej medycynie zjawisko to określa się terminem hipowitaminoza.

Witamina A (akseroftol), Prowitamina A (karoten)
Witamina A odgrywa bardzo ważną rolę w procesie wzrostu i rozwoju. w Przypadku jej niedoboru następuje zahamowanie rozwoju oraz wzrostu. Prócz tego występują zaburzenia wzroku – gorsze widzenie w ciemności. Zwiększa odporność na infekcje oraz zakażenia. Główne źródła to: masło, margaryna, sery (tłuste), śmietana, mleko, marchew, szpinak, sałata, liście pietruszki.

Witaminy grupy B

Witamina B1 (tiamina) jest niezbędna do prawidłowego procesu przemiany składników pokarmowych w organizmie. Występuje w produktach zbożowych: ciemne pieczywo, grube kasze oraz w wędlinach i warzywach strączkowych.

Witamina B2 (ryboflawina) odgrywa ważną rolę w procesach utleniania oraz w funkcjonowaniu wzroku. Jej niedobór powoduje: gorszą ostrość wzroku, światłowstręt, łzawienie oczu. Główne źródła to: mleko i produkty mleczne.

Witamina B6 jest częścią enzymów biorących udział w przemianie białek, tłuszczów oraz węglowodanów, jest więc niezbędna dla ludzkiego organizmu. Główne źródła to: produkty zbożowe, produkty mleczne, mleko, mięso, ziemniaki.

Witamina B12 bierze udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Ma wpływ na: szpik kostny, układ nerwowy. Brak witaminy B12 powoduje niedokrwistość złośliwą. Najlepszym źródłem jest wątroba. Mniejsze źródła to: podroby, mięso, żółtko jaja.

Niacyna (witamina B3), nazywana witaminą PP, bierze udział w procesach przemiany białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Najlepsze źródła to: drożdże, ryby, wędliny, ziemniaki, zboże.

Witamina C (kwas askorbinowy)
Witamina C bierze udział w procesie wytwarzania krwinek czerwonych oraz ciał odpornościowych. Jest najmniej trwałą z wszystkich witamin. Jest wrażliwa na ciepło, utlenianie, światło, rozpuszcza się w wodzie. Podstawowe i zarazem jedyne poważne źródła witaminy C to warzywa i owoce.

Witamina D (kalciferol)
Niedobór witaminy D prowadzi do krzywicy, zarówno u dzieci jak i u młodzieży. Główne źródła: ryby, jaja, tran, masło.

Witamina E
Witamina E jest dobrym przeciwutleniaczem – chroni nienasycone kwasy tłuszczowe. Prawdopodobnie wpływa również na prawidłowy przebieg ciąży. Praktycznie nie stwierdza się niedoborów tej witaminy w ludzkim organizmie. Główne źródło to olej roślinny.

Witamina K
Witamina K jest niezbędna do prawidłowego krzepnięcia krwi. Jej niedobór praktycznie nie występuje. Główne źródła to produkty roślinne.

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. zaproszenia ślubne pisze:

    WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI ;-)