Fot. sxc.huOwoce i warzywa są niezbędnym elementem naszej codziennej diety. Dlaczego są tak bardzo ważne?

Owoce i warzywa są bogatym źródłem:
– witamin
– substancji mineralnych
– błonnika pokarmowego

Wiele produktów przemiany materii to kwasy, dlatego w naszym organizmie istnieje tendencja do zakwaszania. Objawia się to m.in. zmęczeniem, bólami głowy, utratą apetytu, złą cerą, apatią (bardzo często te objawy występują wczesną wiosną). Warzywa i owoce są bogatym źródłem składników mineralnych o działaniu zasadotwórczym- dlatego zapobiegają zakwaszeniu i występowaniu takich objawów (potas, wapń, magnez).

Błonnik pokarmowy- to inaczej części komórek roślinnych nie strawione przez nasz przewód pokarmowy. Rola jaką pełni w organizmie jest istotna:

usprawnia pracę jelit- ułatwia wypróżnianie, zapobiega zaparciom

hamuje uczucie głodu

obniża poziom cholesterolu we krwi (działa jak wymiatacz)

ogranicza wchłanianie szkodliwych substancji

Bardzo ważnym składnikiem warzyw i owoców są antyoksydanty (przeciwutleniacze), czyli substancje, które zapobiegają powstawaniu wolnych rodników ( aktywnych form tlenu – uszkadzających struktury komórek), które mogą uczestniczyć w powstawaniu komórek nowotworowych i chorób serca.

Przykładami antyutleniaczy są witaminy: A, C, E, prowitamina wit. A- B- karoten.

Dlaczego warzywa i owoce musimy spożywać 5x dziennie?

Ciało człowieka nie potrafi magazynować niektórych substancji (np. witamin) dlatego dla dobrego ich wykorzystania powinniśmy spożywać niewielkie ilości warzyw i owoców wielokrotnie w ciągu dnia. Im większa będzie różnorodność zjadanych produktów, tym więcej potrzebnych składników otrzyma organizm.

Aby zapewnić sobie zdrowie, trzeba zjadać codziennie co najmniej 500 gramów warzyw i owoców, podzielonych na 5 porcji.

1 porcja to np.:
– 1 jabłko/ 1 pomidor
– garść truskawek/ garść śliwek
– porcja surówki/ miseczka sałatki
– 1 szklanka soku owocowego lub warzywnego
– garść orzechów (najlepiej włoskich, migdałów lub laskowych, ważne aby nie były to orzeszki solone)

Powinniśmy nauczyć się podjadać warzywa i owoce zamiast chipsów, krakersów, paluszków, ciasteczek itp.

Warzywa i owoce są niskokaloryczne dlatego regularne ich spożywanie jest tak istotne w zapobieganiu i leczeniu nadwagi i otyłości.

Powyższy tekst jest fragmentem poradnika „Zdrowo żyć – zdrowym być” autorstwa Wioletty Krakały
www.wczp-lodz.pl

Skomentuj

Komentarze (2)

  1. groovy pisze:

    Odnośnie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, a zawartości błonnika w takiej ilości to polecam przeczytać artykuł

    http://wagaiwzrost.pl/index.php/2010/09/25/blonnik-5-porcji-warzyw-i-owocow-dziennie-czy-to-wystarcza/

    Jak się okazuje, to nie jest wystarczająca ilość nawet w przypadku kobiet, a co dopiero mężczyzn dla których zalecana dawka błonnika jest prawie 2 razy większa!!! – zjadamy znacznie więcej niż panie różnego paskudztwa ;)

  2. Ola pisze:

    Ja uzupełniam braki suplementacją zielonym jęczmieniem. Działa genialnie na perystaltykę jelit. http://takegoodcare.pl/k/mlody-zielony-jeczmien/