Fot. sxc.huWahania wagi polegają na powtarzającej się utracie i zyskiwaniu masy ciała. Zdarzają się często u ludzi stosujących diety odchudzające. Niewielkie wahania mogą obejmować różnice w wadze ciała w granicach od 2,5 do 5 kilogramów. Większe wahania to zmiany wagi w graniach 25 kilogramów i więcej.

Czy wahania masy ciała są zagrożeniem dla zdrowia?

Eksperci nie są zgodni, czy wahania takie mogą wywoływać problemy zdrowotne. Niektóry badania sugerują jednak, że wiążą się one z podwyższonym ciśnieniem krwi, wysokim poziomem cholesterolu, chorobami woreczka żółciowego i innymi dolegliwościami. Istnieją również dowody na inne negatywne konsekwencje wahań masy ciała. Dotyczą one sytuacji w której kobiety doświadczające wahań wagi ciała z czasem tyją o wiele bardziej niż te kobiety, których waga utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie.

Objadanie się (niekontrolowane spożywanie bardzo dużej ilości posiłków) jest również kojarzone z wahaniami masy ciała. Te same badania dowodzą, że kobiety cierpiące na wahania wagi w mniejszym stopniu uprawiają ćwiczenia fizyczne pomagające kontrolować masę ciała.

Wahania wpływać mogą poza tym na kondycję mentalną. Ludzie doświadczający podobnych dolegliwości często wpadają w depresję związaną z wagą ich ciała. Nie powinniśmy jednak traktować wahań wagi jako powód do zmartwień. Jeśli czujemy się przygnębieni tym faktem, postarajmy się skupić na wprowadzeniu zmian do naszej diety i ćwiczeń fizycznych jakie wykonujemy. Zachowania dobrego nastroju pomoże nam w dążeniu do wyznaczonego celu. Co więcej, dobrym wyjściem może być konsultacja z lekarzem, który doradzi w jaki sposób kontrolować masę ciała. Pomoże nam to również zrozumieć dlaczego doświadczamy wahań wagi naszego ciała. Lepsze poznanie przyczyn takiej sytuacji sprawi, że w łatwiejszy sposób poradzimy sobie z kontrolowaniem wagi przez dłuższy okres.

W jaki sposób kontrolować masę ciała i unikać wahań?

Eksperci polecają różne strategie różnym ludziom. Celem wszystkich jest osiągnięcie zdrowej masy ciała. Pozwoli to uniknąć problemów zdrowotnych związanych ze zjawiskiem wahań wagi.

Ludzie, którzy się są otyli i nie mają nadwagi oraz nie odczuwają żadnych dolegliwości związanych ze zbyt dużą masą ciała, powinni starać się utrzymywać wagę na jednakowym poziomie.

Ludzie otyli lub z nadwagą powinni starać się osiągnąć i utrzymać odpowiednią masę ciała. Początkowo warto postawić sobie cel zrzucenia 10 procent masy ciała, co ułatwi wysiłki mające na celu poprawę ogólnej kondycji zdrowotnej.

Jeśli musimy schudnąć, bądźmy gotowi na przeprowadzenie życiowych zmian. Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna to klucze do osiągnięcia stawianych sobie celów. Pamiętajmy o podejmowaniu odpowiednich decyzji żywieniowych, jedzmy więcej pokarmów bogatych w błonnik – takich jak owoce i warzywa – ograniczajmy natomiast spożycie produktów zawierających dużo tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans. Zarezerwujmy również czas na ćwiczenia fizyczne. Badania dowodzą, że wiele osób podatnych na wahania masy ciała nie wykonują regularnych ćwiczeń fizycznych. Spacery, bieganie lub inne czynności pomogą utrzymać dobrą kondycję i samopoczucie.

Czy nadwaga jest zdrowsza niż wahania masy ciała?

To trudne pytanie ze względu na to, że eksperci nie są pewni czy wahania wagi ciała powodują problemy zdrowotne. Z drugiej jednak strony, pewne jest że zmniejszenie wagi ciała w przypadku gdy mamy nadwagę jest dobrym rozwiązaniem. Nadwaga lub otyłość związane są z następującymi problemami zdrowotnymi:

wysokim ciśnieniem krwi

chorobami serca

udarem

chorobami pęcherzyka żółciowego

alkoholowym stłuszczeniem wątroby

cukrzycą typu 2

określonymi odmianami raka

artretyzmem

problemami z oddychaniem, takimi jak bezdech senny (gdy oddech podczas snu co jakiś czas zanika)

Wnioski

Starajmy się jeść zdrowo i wykonywać dużo ćwiczeń fizycznych. Jeśli doświadczamy wahań wagi ciała, nie odbierajmy tego jako porażki. Po prostu starajmy się ze wszystkich sił.

Głębsze zbadanie wahań wagi ciała jest konieczne. Bardzo ważne jest zrozumienie, czy jest ono przyczyną, czy efektem złego stanu fizycznego i psychicznego. W między czasie, jeśli mamy nadwagę lub jesteśmy otyli, możemy pomóc samym sobie. Starajmy się jeść zdrowo i wykonywać dużo ćwiczeń fizycznych. Jeśli doświadczamy wahań wagi ciała, nie odbierajmy tego jako porażki. Po prostu starajmy się ze wszystkich sił.

Powyższy artykuł został napisany na podstawie publikacji udostępnionej przez WIN(Weight-control Information Network) – informacyjnego serwisu będącego częścią NIDDK (National Institute of Diabetes and Kidney Diseases) – instytutu zajmującego się problemami cukrzycy, chorób przewodu pokarmowego oraz chorób nerek.

Pełna wersja publikacji w języku angielskim jest dostępna pod adresem:
http://win.niddk.nih.gov/publications/cycling.htm

Tłumaczenie zostało wykonane przez biuro tłumaczeń IBT.
Link: biuro tłumaczeń

Skomentuj