Fot. sxc.huTłuszcz nagromadzony w tkance podskórnej chroni nasz organizm przed utratą ciepła, w sytuacji kiedy przebywamy w niskiej temperaturze. Tłuszcz, który jest odłożony w naszym organizmie stanowi zapas energii oraz wody.

Tłuszcze pożywienia są źródłem energii oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto tłuszcze są nosicielami witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Uczestniczą w budowie komórek.

Co zawierają tłuszcze?
Poza składnikami energetycznymi tłuszcze zawierają: nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy A, D, E , cholinę.

Tłuszcze w pożywieniu

Masło jest produktem o wysokiej zawartości witaminy A i D, dlatego najbardziej polecany jest dzieciom, młodzieży oraz ciężarnym oraz karmiącym matkom. Tłuszcze są bardziej kaloryczne niż węglowodany co znaczy, że posiłek zapewniający taka samą wartość energetyczną jest mniejszy. Ma to zasadnicze znaczenie przy odżywaniu osób bardzo ciężko pracujących i sportowców.

Żywieniowcy są zdania, że należy zmniejszyć spożycie tłuszczów zwierzęcych na korzyść roślinnych olejów. Mają tu na uwadze rosnący wskaźnik chorych na choroby wieńcowe serca, otyłość oraz wysoki poziom cholesterolu.

Podział tłuszczów

Integralną częścią tłuszczów są kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Tłuszcze nasycone występują głównie w produktach mlecznych oraz produktach pochodzenia zwierzęcego. Podwyższają one poziom cholesterolu we krwi. Nadmierne spożycie zwiększa ryzyko rozwoju choroby wieńcowej. Spośród nasyconych kwasów najbardziej znany jest kwas stearynowy i palmitynowy, które charakteryzują się wysokim stopniem topnienia. Dominują w tłuszczach zwierzęcych oraz w oleju kokosowym i palmowym.

Tłuszcze nienasycone są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto podkreślić, że organizm nie potrafi ich sam produkować, muszą więc być one dostarczane wraz z pożywieniem. Nienasycone kwasy tłuszczowe są ciekłe w temperaturze pokojowej. Dominują w drobiu oraz olejach roślinnych. Obniżają poziom cholesterolu we krwi, a co za tym idzie obniżają ryzyko występowania chorób naczyniowych.

Wskazówki

Aby chronić nasz organizm przed nadmiarem tłuszczu zapoznajmy się z kilkoma radami, dotyczącymi spożywania tłuszczów:

  • używajmy olejów, zwłaszcza sojowego, arachidowego
  • do smażenia używajmy oleju rzepakowego
  • unikajmy potraw smażonych
  • unikajmy margaryny
  • do smarowania w znacznej części stosować masło

Dzienne zapotrzebowanie na tłuszcze wynosi około 60 g.

Skomentuj