Techniki zdrowego "gotowania"Zdrowa kuchnia nie musi wymagać od nas wyjątkowych zdolności kulinarnych, czy inwestowania w drogi sprzęt do gotowania. Aby przygotować zdrowe potrawy możemy posłużyć się zwykłymi technikami gotowania.

Dzięki stosowaniu technik prozdrowotnego gotowania, jesteśmy w stanie ograniczać ilość spożywanego tłuszczu i kalorii. Dla przykładu, każda łyżeczka (około 14 g) oleju do smażenia zawiera 14 gramów tłuszczu i ponad 100 kalorii.

Patrząc z perspektywy – zdrowo odżywiający się, dorosły człowiek spożywający 1800 kalorii dziennie powinien dostarczać swojemu organizmowi nie więcej niż 70 gram tłuszczu w ciągu doby. Pieczenie potraw pozwala nie tylko ograniczyć ilość stosowanego oleju, ale również skutkuje niższą zawartością tłuszczu w gotowej potrawie.

Dzięki wykorzystaniu metod opisanych poniżej, z łatwością wydobędziemy smak i zachowamy składniki odżywcze w przygotowywanych posiłkach, unikając jednocześnie dodawania zbyt dużych ilości tłuszczu i soli. Korzystajmy z nich często, podczas przygotowywania ulubionych potraw. W celu uzyskania dodatkowych informacji dotyczących omawianych metod należy kliknąć na zakładkę znajdującą się po lewej stronie.

Wypiekanie

Oprócz wypiekania chleba i deserów, tą metodę wykorzystać można do przyrządzania owoców morza, drobiu, chudego mięsa, warzyw i owoców. W celu przygotowania posiłku, należy umieścić jedzenie w rondlu lub na talerzu i umieścić je w rozgrzanym i suchym piekarniku. Przygotowywana potrawa może być wypiekana pod przykryciem, lub bez niego. Wypiekanie zazwyczaj nie wymaga dodawania tłuszczu do jedzenia.

Duszenie

Duszenie wymaga wcześniejszego podrumienienia składników na patelni lub w rondlu, a następnie powolnego gotowania pod przykryciem z niewielką ilością cieczy, np. wody lub wywaru. Niektóre przepisy sugerują dalsze gotowanie takiego wywaru w celu przygotowania smacznego, bogatego w składniki odżywcze sosu.

Grillowanie i opiekanie

Zarówno grillowanie, jak i opiekanie, polegają na bezpośrednim i silnym podgrzaniu potrawy. Aby grillować na świeżym powietrzu, należy umieścić potrawę na stojaku do grillowania umocowanym nad żarem z węgla drzewnego lub kamieniami ogrzewanymi gazowo. Jeśli posiadacie grill zewnętrzny, warto zapoznać się z zaleceniami producenta zawartymi w instrukcji obsługi. W przypadku mniejszych składników, takich jak posiekane warzywa, należy posłużyć się folią aluminiową lub szerokim koszem do grillowania, aby nie dopuścić do przedostawania się składników przez otwory w stojaku do grillowania. Opiekanie w pomieszczeniach zamkniętych należy przeprowadzać na grillu umieszczonym nad źródłem ciepła. Obie metody umożliwiają odsączanie się tłuszczu z przygotowywanej potrawy.

Gotowanie we wrzątku

Aby ugotować potrawę należy delikatnie umieścić wszystkie jej składniki w wodzie lub innej, aromatycznej cieczy, np. wywarze, occie lub soku i gotować do momentu, aż zmiękną. Składniki zachowają swój kształt podczas gotowania. Podczas gotowania na kuchence należy posłużyć się odpowiednim garnkiem z pokrywką, który pasuje do rozmiaru i kształtu składników. W ten sposób nie będziemy potrzebowali zbyt dużej ilości wody.

Pieczenie

Pieczenie przypomina wypiekanie, jednak przeprowadzane jest zazwyczaj w wyższych temperaturach. Potrawy możemy piec na papierze do wypieków lub w rondlu. Drób, owoce morza i mięso należy umieszczać na stojaku wewnątrz garnka lub rondla, co umożliwi odsączanie się tłuszczu podczas przyrządzania potrawy. W niektórych przypadkach niezbędne będzie podlewanie potrawy, aby zapobiec jej nadmiernemu wysuszeniu.

Smażenie w niewielkiej ilości tłuszczu

Smażenie w niewielkiej ilości tłuszczu jest odpowiednie do szybkiego przygotowania małych potraw. Jeśli posiadamy dobrą, nieprzywierającą patelnię, możemy w ogóle zrezygnować z dodawania tłuszczu. W zależności od przepisu, zamiast oleju wykorzystujmy wywary o niskiej zawartości sodu, preparaty do smażenia w sprayu lub wodę.

Gotowanie na parze

Jedną z najprostszych technik przygotowywania potraw jest gotowanie ich na parze, w perforowanym naczyniu umieszczonym nad gotującą się cieczą. Jeśli używamy do tego aromatyzowanej cieczy lub doprawiamy gotującą się wodę, potrawa uzyska odpowiedni aromat.

Smażenie na sposób chiński

Tradycyjna, azjatycka metoda smażenia najlepiej nadaje się do szybkiego przygotowania potraw małych, o zbliżonych kształtem składnikach. Smażenie jest bardzo szybkie, stosuje się do niego wok lub dużą, nieprzywierającą patelnię. Dla tej metody, niezbędna jest jedynie niewielka ilość oleju lub preparatu do smażenia w sprayu.

Stosowanie ziół i przypraw

Przygotowywanie potraw z dodatkiem przypraw i ziół jest jednym ze sposobów, by potrawa zyskała pożądany kolor, smak i aromat, bez dodawania soli lub tłuszczu. Wybierajmy świeże, niezwiędnięte zioła. Dodawajmy je pod koniec gotowania. Suszone zioła należy dodawać we wcześniejszych fazach gotowania. Stosując świeże zioła, pamiętajmy, aby dodawać ich mniej więcej jedną trzecią objętości ziół suszonych.

Powyższy artykuł został napisany na podstawie publikacji znajdującej się pod adresem:
http://www.fitconnect.com/blogs/OldeButGoode/Healthy-Cooking

Tłumaczenie zostało wykonane przez biuro tłumaczeń IBT.
Link: biuro tłumaczeń

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. dodatki ślubne pisze:

    Jejku ,,ile ciekawostek fajnie wiedzieć