Fot. sxc.huStringere znaczy ”zaciskać”, słowo to w łacińskim znaczeniu określa stres. Nowoczesne badania nad stresem zapoczątkował Hans Selye, który zdefiniował stres jako ”funkcję zużycia organizmu”. Każda komórka naszego ciała podlega działaniu układu nerwowego.

Bodźce stresowe wywierają silny wpływ na funkcjonowanie określonego fragmentu układu nerwowego.

W zależności od osoby, reakcję stresową może wywołać różny poziom napięcia. Dla jednych są silniejsze obciążenia psychiczne, dla innych nieco mniejsze. Stres może nam zaszkodzić jedynie w wypadku, gdy będzie intensywny i długotrwały. Nasz organizm powinien potrafić radzić sobie ze stresem, bowiem jest do tego przystosowany.

Wielu lekarzy jest zdania, że nasz organizm doskonale funkcjonuje, w sytuacji stresu. Oczywiście pod warunkiem, że stres pojawia się od czasu do czasu i jedynie na krótko. Nagły, krótkotrwały stres zmusza nasz organizm do reakcji obronnej.

Objawy niepokojące, które nie powinny być zlekceważone

  • Przejadanie się
  • Brak apetytu
  • Zwiększona ilość spożywania alkoholu
  • Trwonienie pieniędzy
  • Tłumiony gniew
  • Długotrwały brak koncentracji
  • Brak poczucia humoru
  • Skłonność do płaczu
  • Stałe uczucie zmęczenia
  • Osłabiony popęd seksualny

Wszystkie te objawy mogą być symptomami przewlekłego stresu, dlatego warto je skonsultować z lekarzem.

Skutki stresu

Życie w przewlekłym stresie powoduje, że układ wewnątrzwydzielniczy uwalnia pewne hormony, które osłabiają nasz układ immunologiczny, serce oraz naczynia krwionośne. Przewlekły stres powoduje, że ludzie stają się drażliwi, łatwiej wpadają w gniew. Poza tym odczuwają skrajny lęk, tracą koncentrację, cierpią na bezsenność, czują zmęczenie oraz bóle głowy. U wielu zaobserwowano przewlekły rozstrój żołądka, co jest pierwszym krokiem do choroby wrzodowej.

Ponadto, w sytuacji kiedy pojawiają się: lęk, bóle pleców, szyi oraz brak snu i objadanie się, należy skonsultować się z lekarzem, bowiem symptomy mogą oznaczać chorobę depresyjną. Długotrwały stres często doprowadza do nadciśnienia, udaru mózgu, zawału serca.

Profilaktyka

Najlepszą profilaktyką na nie dopuszczenie do sytuacji silnego stresu, (dotyczy to ludzi cierpiących na przewlekły stres), jest spacer lub ćwiczenia na świeżym powietrzu. Ćwiczenia takie uwalniają endorfiny, które są związkami chemicznymi mózgu. Są odpowiedzialne za dobre samopoczucie, nastrój i zmniejszają napięcie.

Należy ograniczyć picie alkoholu, kofeiny i zaprzestać palenia papierosów. Wszystko te używki często powodują fizyczne objawy stresu, jakimi są: bicie serca, drżenie, potliwość dłoni, drażliwość.

Zioła i suplementy pomocne w sytuacji przewlekłego stresu

  • Warto spożywać: melisę i rumianek. Coraz więcej zielarzy oraz naturopatów zaleca picie tych ziół na stres.
  • Aby uspokoić nerwy, warto dodać do kąpieli mieszankę z ziół, które zwijamy w płótno i zawieszamy pod kranem, w czasie napełniania wanny. Do tych ziół zaliczamy: rumianek, lawenda wąskolistna, kozłek lekarski.
  • Warto przyjmować więcej witaminy C, która wpływa na wyregulowanie hormonu stresu oraz ciśnienie krwi.
  • Nie zapominajmy o żeń-szeniu właściwym, który chroni nasz organizm przed stresem. Należy przyjmować 100 -250 miligramów żeń-szenia dwa razy dziennie, w okresie stresu, rozpoczynając od najmniejszej dawki i stopniowo ą zwiększając. Stosowanie żeń-szenia należy przerywać co dwa tygodnie, na tydzień.

Leczenie przewlekłego stresu

Najważniejszym elementem leczenia stresu jest rozmowa z psychologiem. Terapia polega na wyłożeniu problemu, wysłuchania chorego oraz podjęciu próby znalezienia ujścia stresu. Terapia taka doprowadza nierzadko do znalezienia źródła obecnych problemów, które są głęboko ukryte w naszej pamięci. Psychologia wychodzi z założenia, ze większość problemów stresowych wywodzi się ze stosunków międzyludzkich, dlatego też w terapii koncentrują się na rodzinie chorego, przyjaciołach, partnerach, pracy. Biorą również pod uwagę ogólny stosunek chorego do społeczeństwa.

Pomocne wskazówki dla cierpiących na przewlekły stres

  • Notuj wszystkie sytuacje stresowe
  • Naucz się techniki relaksu, np. ćwiczenia
  • Ogranicz spożycie tłustych pokarmów
  • Nie dąż do perfekcjonizmu
  • Naucz się śmiać ze swoich wad i słabości
  • Nie bój się poprosić pomoc
  • Myśl pozytywnie
  • Unikaj ludzi, którzy marnotrawią Twój cenny czas
  • Patrz na wszystko pozytywnie, może sytuacja, która Cię przerasta, nie jest aż tak poważna?
  • Naucz się słuchać innych
  • Ucz się asertywności – mów ”nie” bez wyrzutów sumienia
  • Nie bój się terapii

Skomentuj