Fot. sxc.huLiczba ludzi, dla których stres w miejscu pracy stał się przyczyną pogorszenia stanu ich zdrowia, rośnie. Badania pokazują, że zmiany zachodzące w miejscu pracy, takie jak redukcja zatrudnienia, tendencja ku pracy na zlecenie oraz nacisk na większą wydajność pracy, mają negatywny wpływ na pracowników, rodząc uczucie zaniepokojenia, depresję i stres. Czynniki te prowadzą do występowania negatywnych zmian zdrowotnych: wysokiego ciśnienia krwi, chorób serca oraz słabej odporności organizmu. Niedawne badania przeprowadzone przez holenderskich naukowców potwierdziły, że im więcej pracujemy i w im większym stresie jesteśmy, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia choroby.

Badacze z Holenderskiej Organizacji na rzecz Badań Naukowych (Netherlands Organization for Scientific Research) przebadali ponad 8 tysięcy osób pracujących w różnych firmach w ramach programu badawczego „Zmęczenie w pracy”. Badanie te pokazały, że stres w miejscu pracy jest powodem zmęczenia, zwiększając jedno-cześnie ryzyko wystąpienia infekcji.

-Wysoki poziom absencji w pracy ma związek z infekcjami – pisze dr Danielle Mohren z Uniwersytetu w Maastricht. Pod mianem infekcji kryją się tu przeziębienia, stany grypopodobne, nieżyty żołądka i jelit itp. Ustaliła ona, że ludzie na wymagających stanowiskach przeziębiają się 20% częściej, niż pracownicy wykonujący mniej odpowiedzialne funkcje. Badania pokazują, że zagrożenie utratą pracy jest jedną z najważniejszych przyczyn stresu wśród pracowników i po-wodować może problemy ze snem i zdrowiem, jak również wzrost liczby urlopów zagrożonych restrukturyzacją oraz pracownicy cierpiący z powodu przemęczenia i uczucia „wypalenia” są o wiele bardziej narażeni na pospolite infekcje niż inni pracownicy.

Australijscy naukowcy znaleźli związek pomiędzy zwiększoną ilością schorzeń występujących w okresach stresu, a jednym z hormonów – neuropeptydemY – który uwalniany jest do organizmu w dużych ilościach, kiedy organizm jest w stresie.Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Garvan Institute w Sydney, hormon ten szybko rozprzestrzenia się wraz z krwią blokując komórki układu odpornościowego, co sprawia, że o wiele łatwiej jest nam zarazić się rozmaitymi chorobami. Problem ten wynika częściowo z tego, że pracownicy często nie zdają sobie sprawy, że pracują w stresie, lub też zdają sobie z tego sprawę, lecz obawiają się podejmować działania w celu jego ograniczenia, ponieważ boją się stracić pracę. Dlatego też zarówno ich współpracownicy, jak i szefowie, powinni zwracać uwagę na oznaki takiej sytuacji, takie jak częste urlopy zdrowotne, pogorszenie stosunków ze współpracownikami, używanie alkoholu i narkotyków w pracy lub w domu, a także tendencje do wypadków w miejscu pracy.

Rozwiązanie?
Ludzie reagują różnie na stres, dlatego też metody walki z nim różnią się skutecznością u różnych jednostek. Oto kilka technik, które pomóc mogą w walce ze stresem:

regularne ćwiczenia fizyczne pomagają zwiększyć poziom endorfin (naturalnych środków przeciwbólowych wytwarzanych w organizmie) oraz obniżają poziom hormonu stresu;

techniki relaksacyjne, takie jak medytacja, wizualizacja, joga,Tai Chi, itd.;

ciepłe kąpiele, sauna, prysznice i gabinety odnowy biologicznej; gorąca woda rozluźnia napięte mięśnie i zwiększa poziom serotoniny oraz endorfin. Substancje te, występujące w mózgu, dają uczucie zadowolenia i pomagają zmniejszyć poziom hormonu stresu;

poczucie humoru; śmiech powoduje rozluźnienie mięśni i uwalnia napięcie;

równowaga pomiędzy pracą i rozrywką; postaraj się wygospodarować wolny czas, który możesz poświęcić na relaks i nie zabieraj pracy ze sobą.

psychoterapia lub terapia poznawczobehawioralna może pokazać, jak zachowywać się racjonalniej w sytuacjach

Żródło: Biuletyn Dobrego Samopoczucia – Eden Springs Sp. z o.o.
więcej na
www.eden.pl

Skomentuj

Komentarze (2)

  1. Łukasz pisze:

    Stres może być motywujący, ale jego nadmiar może działać deprymująco, dlatego wszystkim firmom polecam szkolenie z CRS http://whiteleaf.pl/baza-wiedzy/strategia-csr Dzięki temu nauczymy się zarządzać zespołem i zwiększać efektywność pracy

  2. Smolar pisze:

    W pracy bardzo ważne jest samopoczucie pracowników. Pracodawca ma więcej korzyści z zadowolonego pracownika – zwiększa się jego efektywność, kreatywność i koncentracja. Polecam również artykuł http://whiteleaf.pl/baza-wiedzy/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu