Fot. sxc.huOmówiliśmy wcześniej pewne przykłady form aktywności mentalnej, które w treningu zhan zhuang możemy wykorzystać, by łatwiej osiągnąć lub pogłębić stan relaksu. Te same formy pracy mentalnej ułatwiają jednocześnie psychiczne odprężenie i skupienie, pogłębienie koncentracji. Czasem możemy też wykorzystać pewne formy aktywności mentalnej, których głównym zadaniem jest właśnie ułatwienie skupienia, wyciszenia, eliminacji natłoku przeszkadzających myśli.

Jeśli podczas ćwiczenia trudno się Tobie skupić, ponieważ nękają Ciebie natarczywe myśli dotyczące np. problemów w pracy, w domu itp., spróbuj nabrać do tych myśli pewnego dystansu. Wyobraź sobie, że wyjechałeś na urlop gdzieś daleko, na przykład na piękny atol na południowym Pacyfiku. Wokół są palmy, piękne plaże, lazurowe morze. Cieszysz się przebywaniem tam, a zwykłe problemy i natarczywe myśli stają się czymś odległym.

Nie skupiaj się na wizualizowaniu, ale na stanie wyciszenia i skupienia, który chcesz uzyskać, a który z pewnością w jakimś stopniu znasz. Przypomnij sobie sytuację, gdy wyjechałeś na urlop, i po kilku dniach zupełnie zapomniałeś o codziennych problemach.

Zastosuj metodę

Czasem, gdy trudno pozbyć się natłoku myśli, możesz użyć metody, która nazywana jest „przyciąganiem myśli”. Wyobraź sobie, że jesteś ogniem, a „krążące wokół głowy” myśli są jak suche liście spadające z drzewa i krążące wokół ogniska. Jeśli jakiś liść zbliży się zanadto do ogniska, spłonie. Gdy zauważysz silną, natarczywą myśl, skojarz ją z obrazem liścia, który się spala.

Możesz też skorzystać z wyobrażenia, że znajdujesz się w wodzie, o którym wspominałem w poprzednim rozdziale. Wyobraź sobie, że woda, która przenika przez Twoje ciało jak przez gąbkę i ma właściwość rozpuszczania napięć, rozpuszcza także silne, rozpraszające i przeszkadzające myśli. Pomyśl o tym, gdy zauważysz, że jakaś myśl staje się silna i odwraca Twoją uwagę od ćwiczenia.

Nie staraj się z natarczywymi myślami usilnie walczyć. Zwykle wzmaga to tylko napięcie i sprawia, że natłok myśli się zwiększa. Staraj się raczej zachować postawę możliwie obojętną i „pobłażliwą” wobec myśli. Stopniowo przestaną one przeszkadzać Tobie w ćwiczeniu. Jeśli jesteś w stanie zachować stan skupienia uwagi na ćwiczeniu, na tym, co jest w nim istotne, ale jednocześnie od czasu do czasu przez głowę przemykają myśli na inne tematy, nie przejmuj się tym.

Natomiast, gdy zauważysz, że jakaś myśl stała się tak silna, że pochłonęła Twoją uwagę, odwracając ją od ćwiczenia, uświadomienie sobie tego faktu, i zwrócenie uwagi ponownie na ćwiczenie sprawi, że myśl ta stanie się słabsza i zaniknie.

Powyższy tekst jest fragmentem darmowej książki „Zhan Zhuang QIGONG” autorstwa Andrzeja Kalisza.
Kliknij tutaj, by pobrac całą książkę

Skomentuj