Home > Odżywianie

Składniki pokarmowe

Fot. sxc.huSpożywane produkty składają się z różnych składników pokarmowych. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wymagane są wszystkie składniki pokarmowe w odpowiednich proporcjach. W organizmie naszym stale odbywa się wymiana energii w formie krążenia składników odżywczych.

Odbywa się to między tkanką tłuszczową, krwią, jelitami i innymi komórkami naszego ustroju. Przyjrzyjmy się jakie podstawowe funkcje spełniają główne składniki pokarmowe.

Składniki pokarmowe jako źródło energii

Zamiana pokarmu w źródło energii jest jednym z najważniejszych. Dlaczego?

Zapewnia organizmowi energię, która jest niezbędna do utrzymania przemiany materii, a tym samym utrzymania życia. Ilość energii powstałej wskutek przetworzenia określamy w kilokaloriach. Źródłem energii są głównie tłuszcze i węglowodany, pochodzące ze strawionych i wchłoniętych produktów spożywczych.

Składniki pokarmowe jako budulec

Pewna część komórek w naszym ustroju ulega zniszczeniu. Na ich miejsce powstają nowe komórki. Organizm w celu odbudowy komórek wykorzystuje właśnie składniki pokarmowe, które są budulcem. Zaliczamy do nich białka, aminokwasy białek, wapń, fosfor, jak również pewne odmiany wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najpopularniejszym składnikiem budulcowym jest białko.

Składniki pokarmowe jako materiał energetyczny

Kolejnym sposobem wykorzystywania składników pokarmowych jest ich zamiana na materiał zapasowy. Materiał zapasowy w postaci tłuszczu jest gromadzony w tkance tłuszczowej. Zgromadzony w naszym organizmie tłuszcz jest energetycznym materiałem zapasowym. Jest on potrzebny w sytuacjach głodu, przerwy między posiłkami, kiedy to brakuje nam składników pokarmowych pochodzenia jelitowego. Wtedy tkanka tłuszczowa uwalnia do krwi kwasy tłuszczowe i kwasy.

Składniki pokarmowe są substancjami, które są niezbędne dla życia, prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz zdrowia. Po spożyciu i strawieniu pokarmów, składniki pokarmowe zostają wchłonięte i zmetabolizowane w naszym organizmie.

Skomentuj

Komentarze (11)

  1. Karol pisze:

    Trzeba jeść dużo różnych produktów. Jedząc zróżnicowane produkty dostarczymy do naszego organizmu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Wegetarianie na przykład nieraz cierpią na niedobory konkretnych składników pokarmowych, ponieważ unikają konkretnych produktów. Trzeba wtedy się posiłkować tabletkami, a wiadomo, że co naturalne to naturalne. Pozdrawiam!

  2. klaudia pisze:

    no ale jakie trzeba jeść

  3. Anonim pisze:

    Trzeba jeść dużo produktów . Najbardziej mięso bo wpływa na naukę i jej rozwój . Pozdrawiam ;p

  4. Anka pisze:

    Klaudia, poczytaj artykuły, to się dowiesz trochę na temat źródeł konkretnych składników pokarmowych.

  5. regin pisze:

    Nie trzeba jeść mięsa, nie jest to warunek zdrowego żywienia, mięso jest zakwaszające -niezdrowe, lepiej szukać białka pochodzenia roślinnego.

  6. Anonim pisze:

    mięso jest naszpikowane hormonami i gnije nam w organizmie. od takiego kurczaka ktory nigdy nie widział słonca bo jest zamkniety

  7. Karina pisze:

    Moim zdaniem powinniśmy jeść owoce ,warzywa ,mięso i różne inne składniki ,a zwłaszcza pić mleko bo jest zdrowe dla kości i nie tylko . Ja jestem takiego zdania :),

  8. kamila pisze:

    ja nie jem mięsa,chyba, że bez skór i kości

  9. atomecki pisze:

    Zgadzam się w pełni z Kariną i Kamilą: )

  10. zaproszenia ślubne pisze:

    Nie ma to jak mięsko i do tego warzywa oraz inne składniki

  11. Adrianka pisze:

    Wiele osób w ogóle nie zwraca uwagi, na to jakie składniki pokarmowe znajdują się w spożywanym przez nich jedzeniu. A szkoda, bo bez względu na to, czy zależy nam na pozbyciu się zbędnych kilogramów, czy tylko na zadbaniu o swoje zdrowie, należy z głowa dobierać elementy swojego jadłospisu. To naprawdę zaprocentuje. Zanim więc sięgniemy po jakiś produkt dobrze jest sprawdzić ile czego w nim znajdziemy. Jeśli powyższy artykuł kogoś zainspirował lub zainteresował warto dowiedzieć się jeszcze, np. stąd: http://www.iwoman.pl/zdrowie/zyj-zdrowo/skladniki-zywnosci/