Fot. sxc.huPrzez długie lata selen był uważany za silną truciznę. I tak jest w rzeczywistości, ale tylko wtedy jeżeli dawka tego biopierwiastka będzie za duża. W małej ilości neutralizuje on wolne rodniki oraz aktywuje różne przemiany biochemiczne ustroju. Selen jest mikroelementem, który chroni organizm przed nowotworami i starością. Badania naukowców amerykańskich i fińskich wykazały, że chorzy na raka mieli zaskakująco niskie stężenia selenu w krwi. Brak selenu w organizmie wiązał się z częstszym występowaniem nowotworów przewodu pokarmowego, nerek i pęcherza moczowego. Selen przedłuża życie chorym na raka leczonych promieniowaniem lub środkami cytostatycznymi.

Niedobór selenu w organizmie może być przyczyną zaburzenia wzrostu, uszkodzenia naczyń krwionośnych, zaćmy ocznej, wypadania włosów, zwyrodnienia mięśni, uszkodzenia trzustki, wątroby i mięśnia sercowego. Na obszarach ubogich w ten biopierwiastek np. w Chinach i na Syberii występuje schorzenie serca (miokardiopatia) nazywane chorobą Keshana.

Selen posiada właściwości stymulujące układ odpornościowy człowieka oraz zapobiega zatruciom metalami ciężkimi takimi jak kadm, bismut, rtęć. Tworzy on z nimi nietoksyczne połączenia, łatwo wydalane z organizmu.

Brak selenu w organizmie występuje nie tylko u chorych na nowotwory ale także w marskości wątroby i schorzeniach jelit oraz u dzieci żywionych sztucznymi odżywkami oraz alkoholików. Zawał serca, miażdżyca czy choroba wieńcowa to kolejne schorzenia którym może towarzyszyć zmniejszenie się rezerw selenu w ustroju.

Współczesna cywilizacja systematycznie zubaża organizm człowieka w selen. Jego podstawowym źródłem są bowiem ziarna zbóż i rośliny pastewne. Tymczasem coraz większy niedobór selenu w glebie, na skutek kwaśnych deszczów i skażenia metalami ciężkimi, wpływa na niską jego zawartość w płodach rolnych.

Dobrym źródłem selenu są produkty morskie a więc ryby, kraby i krewetki oraz nerki wołowe, wieprzowe i cielęce. Jako produkty bogatoselenowe polecane są kiełki pszenicy, otręby pszenne, ziarna kukurydzy, pomidory, grzyby, czosnek. Systematyczna konsumpcja pieczywa z pełnego ziarna (pieczywo razowe) pokrywa zapotrzebowanie organizmu na selen. Bogate w selen są drożdże zarówno piekarskie jak i piwne. Selen jest lepiej wykorzystywany w organizmie jeżeli jest podawany łącznie w witaminą E.

Moszczyński Paulin

www.lider.szs.pl

Skomentuj