Fot. sxc.hu,,Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu”
dr Andrzej Oczko

Powszechnie wiadomo, że regularny wysiłek fizyczny jest bardzo korzystny dla naszego organizmu.

Nie tylko pomaga utrzymać kondycję fizyczną, dobry stan zdrowia,
zapobiega niektórym chorobom
ale jest również źródłem zadowolenia i satysfakcji.

Korzyści z systematycznej aktywności fizycznej:

zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego

pomoc w utrzymaniu ciśnienia tętniczego na prawidłowym poziomie

obniżenie poziomu ,,złego” cholesterolu

zwiększenie poziomu dobrego cholesterolu

utrzymanie poziomu prawidłowego poziomu glukozy we krwi obniżenie nadmiernej masy ciała i zapobieganie efektowi jo-jo

poprawa wentylacji płuc

profilaktyka osteoporozy

poprawa jakości snu

poprawa samopoczucia, umiejętności walki ze stresem

Zasady treningu zdrowotnego:

Ćwicz minimum 3x w tygodniu

Wykonuj głównie ćwiczenia dynamiczne- minimum 30 minut; ćwiczenia rozpocznij rozgrzewką, a kończ ćwiczeniami wyciszającymi (5-10 min)

Intensywność ćwiczeń powinna stanowić ok. 60% możliwości twojego organizmu (tzn. ćwicz tak aby twój oddech i tętno był przyspieszone)

Nie rywalizuj z partnerem, ze sobą walcz z rozwagą

Ćwicz w terenie o miękkim podłożu w odpowiednim obuwiu

Do ćwiczeń przystępuj 1,5-2 godziny po posiłku

Przeciwwskazaniem do wysiłku fizycznego są: katar, kaszel, dreszcze, biegunka, ból gardła.

I pamiętaj, że nie musisz od razu biegać w maratonach, czy posiadać dużo pieniędzy na kosztowny sprzęt, czy na zakup karnetu do klubu fitness- szybki spacer prawie nic nie kosztuje, no może oprócz odrobiny dobrych chęci…

Dekalog człowieka aktywnego:

Rozpocznij dzień gimnastyką, bądź aktywny ruchowo

Wysiądź przystanek wcześniej i pomaszeruj do szkoły

Unikaj windy, częściej korzystaj ze schodów

Znajdź czas na spacer – telewizor czy komputer nie będzie za tobą tęsknił

Wyręcz rodziców- pomaszeruj do sklepu, skocz na pocztę, odkurz dywan

Wyczyść stary rower i wybierz się ze znajomymi na wycieczkę do parku lub za miasto

Zabierz psa na dłuższy spacer, zobaczysz jaki będzie Ci za to wdzięczny

Wypoczywaj w ruchu, nie leż plackiem na plaży- pływaj, skacz przez fale

Nie zasłaniaj się brakiem pieniędzy – pół godziny spaceru nic nie kosztuje.

Powyższy tekst jest fragmentem poradnika „Zdrowo żyć – zdrowym być” autorstwa Wioletty Krakały
www.wczp-lodz.pl

Skomentuj