Home > Zhan Zhuang QIGONG

Reakcje i odczucia

Fot. sxc.huYiquan opiera się na równoczesnej pracy z ciałem i umysłem. Koordynację umysłu i ciała doskonalimy poprzez skupienie na odczuciu ciała, siły, energii, ruchu. Poza odczuciami istotnymi w procesie treningu, w trakcie wykonywania ćwiczeń pojawiają się dodatkowe odczucia i reakcje ciała, które nie są ani celem, ani narzędziem, ale tylko naturalnym zjawiskiem towarzyszącym przede wszystkim początkowemu etapowi praktyki.

W ćwiczeniach zhan zhuang kładziemy nacisk na relaks. Jednak zmęczenie i ból są nieuniknionymi zjawiskami, zwłaszcza na początku, gdy nie jesteś jeszcze przyzwyczajony do tego rodzaju ćwiczeń oraz nie jesteś w stanie wykonywać ich poprawnie. Stopniowo sposób pracy ciała się zmienia. Uczysz się wykorzystania struktury ciała w taki sposób, by przenoszenie siły (wynikającej głównie z działania grawitacji) odbywało się w sposób stosunkowo wygodny. Eliminujesz niepotrzebny wysiłek. Wówczas unikniesz bólu i nadmiernego zmęczenia.

Typowymi zjawiskami (tradycyjnie określano je jako objawy zmian w przepływie qi), które występują w pierwszej fazie praktyki są też m.in.:

Odczucie mrowienia, swędzenia, drętwienia lub napęcznienia niektórych części ciała, odczucia ciepła lub zimna.

Burczenie w brzuchu, odbijanie się, gazy.

Drżenie lub kołysanie ciała (związane na początku z nadmiernym napięciem, potem ze zmianą sposobu zaangażowania mięśni, na wyższym etapie zmienia się w subtelną oscylację we wszystkich częściach ciała, gdy cały układ mięśniowy utrzymuje bez wysiłku pewną dynamiczną równowagę).

Różnica w odczuciu lewej i prawej strony ciała (np. ból, napęcznienie, ciepło itp. tylko z jednej strony ciała, odczucie, że jedna ręka jest niżej, podczas gdy są na tym samym poziomie, albo odczucie, że są na tym samym poziomie, podczas gdy widoczna jest różnica; jest to rezultatem asymetrii ciała, innymi nawykami użycia lewej i prawej strony).

Ból i inne reakcje w miejscu ran, blizn pooperacyjnych, ognisk chorobowych lub organów chorych przewlekle.

Większość nieprzyjemnych objawów mija po pewnym czasie ćwiczenia, a głównym wrażeniem staje się poczucie odprężenia i wygody. Nieprzyjemne objawy utrzymują się dłużej u ćwiczących niezbyt regularnie. Mogą powrócić po przejściu do kolejnych, bardziej intensywnych ćwiczeń. Nie należy się ich przesadnie obawiać. Nie powinny zniechęcać do ćwiczenia. Nie należy się nimi irytować, a traktować je spokojnie, zachowując relaks, skupienie i pogodne nastawienie. Jednak w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto skonsultować się z lekarzem.

Jeśli ćwiczenia nie są wykonywane wbrew wymogom, nie wywołają niepożądanych skutków ubocznych. W metodzie zhan zhuang unikamy wymuszania czegokolwiek, robienia czegoś na siłę. Podstawą jest relaks, spokój, delikatność. Ćwiczenia wymagają cierpliwości, opierają się na robieniu postępów stopniowo.

Niepokój, napięcie

Są jednak osoby, w których jest dużo niepokoju, napięcia. Często są one zbyt niecierpliwie, przesadnie się starają, chcą zrobić jak najszybsze postępy, natychmiast osiągnąć najwyższe mistrzostwo. Takie nastawienie zwykle prowadzi do jeszcze większego napięcia i niepokoju. Osobom takim należy zalecić więcej „luzu”, ich nauka powinna być nie szybsza niż innych, ale wolniejsza. Bardziej konwencjonalne formy aktywności (np. siatkówka, pływanie, ping-pong, taniec, muzykowanie) są w ich wypadku często bardziej godne polecenia i łatwiej pozwolą im pozbyć się nadmiaru napięcia.

Niektóre osoby bywają też przesadnie zafascynowane niektórymi z pojawiających się w naturalny sposób wrażeń i reakcji organizmu i przywiązują do nich nadmierną wagę. W ten sposób ich uwaga zostaje odwrócona od istoty i zasad ćwiczeń, a skierowana zostaje na dążenie do wywoływania i utrzymywania takich wrażeń, podczas gdy właściwe podejście, to nie przejmować się nimi zanadto, nie starać się ich wywoływać, nie starać się ich zatrzymać.

Zhan zhuang uznawany jest za jedną z bezpiecznych, godnych popularyzacji metod zaliczanych do szeroko rozumianego qigong. Jednak należy pamiętać, że nawet najbezpieczniejsze ćwiczenia nie będą takie, jeśli wykonywane są wbrew ich wymogom i zdrowemu rozsądkowi.

Doświadczony instruktor łatwo zauważy, gdy ćwiczący wykazuje niewłaściwe podejście do ćwiczeń.

Powyższy tekst jest fragmentem darmowej książki „Zhan Zhuang QIGONG” autorstwa Andrzeja Kalisza.
Kliknij tutaj, by pobrac całą książkę

Skomentuj