Fot. sxc.huCzym jest przekąska nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Jest pokarmem podawanym przed właściwym posiłkiem. Już sama nazwa „przekąska” sugeruje, że chodzi u o niewielką porcję czegoś do skosztowania. Przekąski możemy podzielić na zimne i gorące.

W krajach nadmorskich większa część przekąsek to potrawy z ryb morskich, małży, krabów, czy też innych skorupiaków. We Włoszech, z racji wysokich zasobów wysokogatunkowej pszenicy, wśród przekąsek dominują potrawy mączne. W karach, o rozwiniętej hodowli bydła jada się przekąski w postaci pasztetów, czy porcji mięsa. Jak widać przekąski cechuje wielka rozmaitość.

Należy nadmienić, iż dobór przekąsek uzależniony jest również od okazji. Jeżeli przekąski mają być urozmaiceniem imprezy, należy je dobrać według charakteru spotkania. Wydając przyjęcie, należy zastanowić się, czy spotkanie ma charakter kameralny, czy bardziej uroczysty.

Zimne przekąski przygotowuje się zazwyczaj na przyjęciach, które przeciągają się do późna i są połączone z tańcami. Przykładem mogą być odchodzące w naszych czasach w zapomnienie, prywatki. Zimne przekąski na tego typu spotkaniach mają najszersze zastosowanie.

Gorące przekąski możemy traktować jako ciepły podwieczorek. Mogą to być ciepłe desery, w postaci budyniu czy galaretki owocowej.

Co jest niepokojące, to że przekąski to najczęściej słodkości, które bardzo szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Gotowa przekąska może być smaczna i zdrowa. Najlepszym przykładem są tutaj owoce i warzywa. Dobrym przykładem są również samodzielnie przygotowane kanapki, które są już bardziej energetyczne niż warzywa czy owoce.

Przykładem złej przekąski są: czekolada, lody, chipsy, frytki, słodkie napoje gazowane. Nie należy również pić zbyt dużych ilości kawy oraz herbaty. Dlaczego?
Długotrwałe picie dużej ilości kawy i mocnej, czarnej herbaty może doprowadzić do przewlekłego zatrucia, co objawia się niepokojem, biciem serca, bezsennością oraz biegunkami lub zaparciem.

Rady dla łasuchów:

Jeśli lubimy czekoladki, cukiereczki i inne słodkości zastąpmy je równie słodkimi, a zarazem zdrowymi przekąskami. Niech nasze przekąski będą zdominowane przez:

  • suszone owoce
  • orzechy zawierające jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe
  • warzywa, w postaci słodkiej marchewki czy pikantnej rzodkiewki
  • chrupki bezglutenowe
  • przekąski z pełnego ziarna

Przykłady zdrowych przekąsek

Smakowitą przekąską może być wspomniana wyżej marchew, która nie tylko jest słodka i smaczna, ale również bardzo zdrowa. Dzięki zawartości rozpuszczalnego błonnika obniża zawartość cholesterolu we krwi. Marchew zawiera cenne dla zdrowia karotenoidy, które chronią nas przed nowotworami, zwłaszcza rakiem płuc.

Z kolei orzechy włoskie są doskonałą przekąską dla sercowców, gdyż zawierają bogate kwasy omega-3.

Dobrą, a zarazem polecaną przekąską jest jogurt, który jest doskonałym źródłem wapnia. Posiada cenne priobiotyki, które hamują rozwój szkodliwych bakterii w przewodzie pokarmowym. Jeśli zdecydujemy się na przekąskę w postaci jogurtu, wybierajmy te z oznaczeniami: lactobacillus acidophilus, biflidobacterium bifidum oraz streptococcus thermophilus, co wskazuje na zawartość żywych kultur bakterii.

Na drugie śniadanie warto mieć pod ręką przekąskę z pełnego ziarna, która dostarczy nam nie tylko energii. Przekąska taka zawiera sporo błonnika, który jest niezwykle ważny w diecie każdego człowieka. Dlatego też wybierzmy batonik bezcukrowy z pełnego ziarna, bądź też bagietką pełnoziarnistą.

Reasumując, można stwierdzić, że sposób odżywiania ludności jest niewłaściwy. Wiele błędów żywieniowych, które nagminnie popełniamy, przyczynia się do wadliwych przyzwyczajeń oraz powstawania złych tradycji w odżywianiu. Dlatego wiedza na temat racjonalnego odżywiania jest konieczna.

Skomentuj