4 proste sposoby na poprawę kondycji stawówPoranna sztywność, ból stawów i obrzęki – te objawy mogą wskazywać na rozwój chorób stawów. Jeżeli dotykają Cię tego typu problemy – przeczytaj jak już we własnym zakresie możesz skutecznie pomóc swoim stawom.

Poranna sztywność, ból, obrzęki i problemy z poruszaniem

To alarmujące objawy, które mogą wskazywać na rozwój artrozy, czyli choroby zwyrodnieniowej stawów. Szczególnie na baczności powinny się mieć osoby powyżej 45 roku życia, z nadwagą, narażone na stres, o złych nawykach żywieniowych. Brak ruchu również stawom nie służy.

Na chorobę zwyrodnieniową stawów cierpi blisko połowa osób powyżej 50 roku życia, w wieku 60 lat już 70 proc. osób. Niestety choroba dotyka coraz młodszych.

Zdeformowane dłonie

W prawidłowych warunkach, chrząstka stawowa amortyzuje wstrząsy pojawiające się w czasie, gdy się ruszamy, chroniąc tym samym staw. W przebiegu choroby, chrząstka stawowa ulega przedwczesnej degeneracji – ściera się i niszczy, przez co przestaje spełniać swoją ochronną dla stawów funkcję. W skutek tego stawy deformują, degenerują – dają wymienione wyżej objawy. Z czasem zmiany mogą być widoczne w postaci zewnętrznych deformacji, szczególnie małych stawów np. dłoni.

SOS dla stawów

1. Trochę ruchu na świeżym powietrzu – niczym balsam dla stawów

Działaniem profilaktycznym jest niewątpliwie regularny ruch. Warto poświęcić minimum pół godziny dziennie na aktywność fizyczną – szybki spacer, pilates, ćwiczenia rozciągające.

2. Zgrabna sylwetka – ulga dla stawów

Jeżeli mamy kilka kilo nadwagi – spróbujmy je zrzucić i powrócić do prawidłowego wskaźnika BMI. Stając na wadze pomyślmy o naszym układzie kostnym, który dźwiga całą naszą masę, a zbędne kilogramy są dla niego dodatkowym obciążeniem.

3. Dieta dla stawów

Jeśli już o kilogramach mowa – nasza dieta ma znamienity wpływ na kondycję naszego układu kostno-stawowego. Przede wszystkim, mając na uwadze dobro stawów, zrezygnujmy z używek: alkoholu, słonych przekąsek, mocnej kawy i herbaty. Tłuszcze zwierzęce, czerwone mięso również nie są korzystne dla zdrowia stawów. Dieta dla stawów powinna zawierać nabiał, który jest dobrym źródłem białka i wapnia, ryby morskie i oleje z pierwszego tłoczenia np. z oliwek – dostarczające kwasów omega-3. W naszej diecie nie powinno również zabraknąć produktów pełnoziarnistych, czosnku, cebuli, imbiru, świeżych warzyw i owoców. Przyjmowane z nimi antyoksydanty (np. witamina C, witamina E) pomagają w walce z procesem zapalnym, niszczą wolne rodniki – spowalniając tym samym proces starzenia i opóźniają proces zwyrodnienia stawów.

4. Suplementy dla stawów

W niektórych wypadkach chcemy uzupełnić dietę w składniki odżywiające nasze stawy. Sięgamy po suplementy. Najpopularniejsze z nich zawierają glukozaminę, chondroitynę – naturalne substancje pomagające w odbudowie chrząstki stawowej i poprawie kondycji błony maziowej. Ten zestaw składników znajdziemy w wielu suplementach, m.in. Solgar Glukozamina, Chondroityna (firma Solgar) czy ArthroStop (firma Walmark).

Kwas hialuronowy, proponowany do stosowania w postaci zastrzyków do stawu (ale również w postaci doustnej) – przywraca właściwą proporcję kwasu hialuronowego w chrząstce oraz przeciwdziała rozwojowi niszczącego dla stawów stanu zapalnego.

W preparatach na stawy znajdziemy również kolagen. Biologicznie aktywny kolagen typu II, wpływając na działanie układu immunologicznego, chroni stawy przed rozwojem stanu zapalnego i zapobiega destrukcji w obrębie stawów. Znajdziemy go w preparacie Vital3 (firma Futurebiotics). Aktywny kolagen działa u źródła problemów ze stawami, dzięki czemu pomaga likwidować przyczyny, a nie tylko objawy choroby. Preparat Vital3 to nowość na polskim rynku suplementów stosowanych na stawy.

Na stawy zalecana jest również chrząstka rekina – zawierająca proteoglikany, glikoproteiny oraz wapń i fosfor.

Ponadto, suplementy polecane na stawy często zawierają imbir, witaminę C, witaminę E i inne. Ich działanie polega na hamowaniu rozwoju stanu zapalnego. Ponadto wiele z nich to antyoksydanty – niszczące wolne rodniki (reaktywne cząsteczki mogące działać destrukcyjnie, nie tylko w obrębie stawów).

Chcąc zapewnić sobie prawidłowe funkcjonowanie stawów, również na stare lata, pamiętajmy o profilaktyce!

Skomentuj

Komentarze (2)

  1. JustynaS. pisze:

    Nie jestem jeszcze seniorem w mocno podeszłym wieku, ale od dawna mam problemy ze stawami. W zasadzie są to bóle reumatyczne. Nie mam stwierdzonego typowego reumatyzmu, ale przy zmianie pogody bardzo mnie rwie i boli. Ponoć takie rzeczy wychodzą, jak się w młodości nie dbało :) Nie wiem… Chciałam zapytać czy znacie jakieś dobre sposoby na tą dolegliwość. Jak z tym się uporać? Jakiś wyjazd z zabiegam? Rehabilitacja? Domowe sposoby? W rodzinie wszyscy powtarzaja mi, że zdrowie seniora jest najważniejsze. Jeśli jakiś pobyt to może coś taniego, jakaś zniżka? No i przede wszystkim gdzie? Słyszałam, że są ośrodki, które robia zabiegi nad morzem i w górach, ale nie bardzo potrafie się w tym odnaleźć… Proszę o poradę i pomoc. Czy to jest dobre http://www.patrona.pl/osrodek-rehabilitacyjny-Kolobrzeg-476-4 ?

  2. Inez pisze:

    Ja od dwóch lat stosuję collaflex. Nie uprawiam sportów ale mam dużo ruchu w ogrodzie przez cały rok dlatego też pomaga mi on w codzinnym funkcjonowaniu.