Fot. sxc.huWszystkie pokarmy dostarczane do organizmu są źródłem energii, służą do wzrostu oraz regeneracji komórek oraz do podtrzymania podstawowych procesów życiowych takich jak praca serca i utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała. Energia zawarta w pokarmach zazwyczaj mierzona jest w kaloriach.

Czym jest kaloria?
Z definicji 1 kaloria oznacza ilość energii potrzebnej do ogrzania 1g wody o 1°C.
W praktyce do opisu wartości energetycznych pokarmów używa się kilokalorii (kcal).
Jedna kilokaloria to 1000 kalorii.

Dziennie zapotrzebowanie energetyczne zależy od trybu życia. Jeżeli prowadzisz aktywny tryb życia Twoje zapotrzebowanie energetyczne będzie sporo większe. Przeciętnie zapotrzebowanie energetyczne kobiety wynosi około 1300 kcal a mężczyzny około 1600 kcal.

Można wyróżnić sześć głównych składników odżywczych.

Białko

Białka to podstawowy budulec komórek i tkanek w ludzkim organizmie. Są to wielocząsteczkowe związki, w skład których często wchodzą nawet tysiące pojedynczych związków chemicznych.

Węglowodany

Cukry proste oraz skrobia. Węglowodany to podstawowe źródło energii dla ludzkiego organizmu. Jeżeli planowany jest duży wysiłek fizyczny, dobrze jest spożyć pokarmy bogate w węglowodany.

Tłuszcze

Tłuszcze są skoncentrowanym źródłem energii. Dzielą się na dwa rodzaje – nasycone oraz nienasycone. Tłuszcze nasycone są głównie w produktach mlecznych oraz produktach pochodzenia zwierzęcego. Podwyższają one poziom cholesterolu we krwi. W rezultacie zwiększają ryzyko rozwoju choroby wieńcowej.
Tłuszcze nienasycone są o wiele lepiej tolerowane przez organizm. Nie można całkowicie wyeliminować tłuszczy ze swojej diety. W odpowiedniej ilości są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Tłuszcze są wysoko kaloryczne. 1g tłuszczu to aż 9 kcal. Węglowodany są dwa razy mniej kaloryczne, co znaczy, że możesz zjeść dwa razy większy posiłek składający się z węglowodanów i dostarczysz organizmowi taką samą ilość kalorii.

Witaminy

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wielu komórek organizmu. Praktycznie wszystkie witaminy dostarczane są z pożywieniem. Odpowiednia kombinacja spożywanych pokarmów zapewnia odpowiednią ilość witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jedynie ludzie wyjątkowo słabi lub przewlekle chorzy potrzebują ich uzupełniania np. w postaci tabletek.

Składniki mineralne

Składniki mineralne podobnie jak witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Znanych jest co najmniej 20 składników mineralnych, które biorą czynny udział w procesach zachodzących w organizmie. Odpowiednia kombinacja pokarmów dostarcza ich wystarczającą ilość. Mimo to występowanie niedoborów żelaza, jodu lub wapnia nie jest rzadkością.

Błonnik

Błonnik reguluje proces trawienia oraz przyczynią się do zmniejszenia wchłaniania składników odżywczych. Pomaga w zapobieganiu chorobie wieńcowej oraz nowotworom jelita grubego.

Skomentuj

Komentarze (6)

  1. Ryh pisze:

    1g tłuszczu to aż 4 kcal!! błąd!!! prawidłowo to 1g tłuszczu to 9 kcal

  2. Artur pisze:

    Faktycznie, wkradł się błąd. Poprawione. Dziękuję za sprostowanie :-)

  3. Zuanna Kasprzk pisze:

    Pokarm – budulec i źródło energii

  4. Joanna pisze:

    Sory.. jezeli mialabym jesc 1300 kcal dziennie to chyba bym umarla…

  5. Martika (Marta) pisze:

    Dzięki robie właśnie o tym plakat (: (;
    Jestem w 5 klasie podstawowej i jeśli z przyrody nie dostane 5 to nie mam czerwonego paska.

  6. Alonia pisze:

    Dla mnie ważne jest nie tylko co jem i ile ma to kalorii, ale gdzie, z kim, jak,otoczenie,klimat i te bajery. Mogę ziemniaki w mundurkach, jeśli jestem szczęśliwa i to bez okrasy. Ale to sporadycznie, natomiast mało kalorycznie, nie oznacza umierania z głodu, wręcz przeciwnie czasami, tylko trzeba się do tego powoli przyzwyczaić.
    http://www.naszezycienaszezdrowie.blogspot.com.