Otręby – pszenne, owsiane, żytnie, orkiszowe

Według koneserów zdrowej kuchni otręby to najbardziej wartościowa część ziarna. To otoczka zbóż, pozostała z przemiału ziarna na mąkę. Najczęściej spotykamy się z otrębami pszennymi, owsianymi, żytnimi oraz orkiszowymi.

Otręby zawierają witaminy z grupy A i E, makro- i mikroelementy, fosfor, wapń, potas, cynk oraz magnez. Z dietetycznego punktu widzenia największą zaletą otrąb jest duża zawartość błonnika, który nie jest trawiony przez organizm człowieka, dlatego też nie powoduje tycia a znacznie ułatwia pracę układu pokarmowego.

Otręby pomagają także w profilaktyce schorzeń przewodu pokarmowego (rak jelita grubego, rak żołądka) oraz przy chronicznych zaparciach.

Należy zwrócić szczególną uwagę na bogate właściwości otrąb owsianych. Ich rewelacyjne wręcz działanie w diecie antycholesterolowej, odchudzającej i regulującej przemianę materii odkryli i propagują od 20 lat Amerykanie.

Takie działanie to przede wszystkim skutek znaczących ilości rozpuszczalnego błonnika roślinnego zawartego w otrębach owsianych. Obniżają one zatem poziom „złego” cholesterolu, a pozostawiają „dobry”.

Otręby pszenne, obok wszystkich wymienionych zalet, absorbują z organizmu substancje szkodliwe i wspomagają ich wydalanie, zapobiegają chorobom nowotworowym jelita grubego, przeciwdziałają rakowi sutka.

Pszenica orkisz (Triticum spelta) jako zboże chlebowe była uprawiana od bardzo dawna; obecnie spotykana jest w uprawach reliktowych. Orkisz wzmacnia ciało, zapewnia dobrą krew i pogodne usposobienie. Pomaga przy zmęczeniu, spadku wydolności, problemach z sercem i układem krążenia, alergiach, utrudnionej przemianie związków wapnia, przy wzmożonej podatności na infekcje, chorobach wątroby i nerek.

Od pewnego czasu otręby, dzięki wspomnianym zaletom, są propagowane jako składnik zdrowej diety. Stanowią dodatek do pieczywa, płatków, musli itp. Dorośli, szczególnie ci dbający o linię i zdrowie, mogą je jadać codziennie i dodawać do każdego posiłku. U dzieci trzeba postępować ostrożniej, bo otręby mogą podrażnić delikatny układ pokarmowy malucha.

Dobrze jest wprowadzić do diety dziecka produkty zawierające otręby (niektóre rodzaje płatków zbożowych i pełnoziarnistego pieczywa, graham), ale bez konsultacji z lekarzem nie należy dodawać do wielu posiłków kolejnych porcji otrąb.

Otręby można kupić w sklepie internetowym:

2 komentarze do “Otręby – pszenne, owsiane, żytnie, orkiszowe

  1. Sama zajadam się otrębami i również podaję je swoim dzieciom. Oczywiście jest różnica, bo sama jem 2-3 łyżki dziennie prawie codziennie, a dzieciom podaję tylko od czasu do czasu i staram się nie więcej niż łyżka dziennie. Kupuję otręby sprawdzonego producenta (sante) i póki co na zdrowie nie narzekamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.