Fot. sxc.huJesteś zaniepokojony, masz przyspieszony puls, napięte mięśnie, szybko oddychasz? Stresujesz się, a Twój mózg podnosi alarm, wydzielając hormony, jak na przykład adrenalinę, która odpowiada za gwałtowne reakcje Twojego organizmu. Stres bywa pozytywny – dodaje energii i motywuje, jednak gdy trwa zbyt długo może prowadzić do zaburzeń psychicznych i fizycznych.

Czym jest relaks?

Wiesz dobrze, kiedy się relaksujesz. Zamiast napiętych mięśni, płytkiego oddechu i podenerwowania czujesz spokój i rozluźnienie, a Twój oddech jest głęboki i powolny. Możesz osiągnąć ten stan, nawet gdy jesteś zestresowany – istnieje wiele technik relaksacyjnych, jednak najważniejsza jest umiejętność zapanowania nad stresem w momencie, w którym się pojawia. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest kontrola oddechu – to właściwe oddychanie pozwala ukoić nerwy.

Żeby to zrobić należy oddychać przeponą. Warto przeprowadzić szybki i prosty test, opisany na następnej stronie, żeby samemu przekonać się, jak dobre efekty przynosi właściwe oddychanie.

Czy wiesz, że…
… ćwiczenia obniżają poziom hormonu stresu?

W sytuacjach stresujących produkowana jest adrenalina – jeśli nie jest ona zużywana przez organizm, ciało jest spięte, ciśnienie krwi podwyższone i trudno się zrelaksować. Ćwiczenia to najlepszy sposób na pozytywne wykorzystanie tego przypływu energii. Ponadto regularny wysiłek fizyczny podnosi poziom endorfin, które poprawiają nastrój i dotleniają naczynia krwionośne.

Test oddechu

Połóż jedną rękę na swojej klatce piersiowej, a drugą na wysokości przepony. Oddychaj normalnie przez 30 sekund.Twoja ręka na piersiach się porusza? Oznacza to, że, podobnie jak większość ludzi, nie używasz najprostszej techniki relaksacyjnej. Nie oddychasz przeponą. Teraz postaraj się oddychać z przepony. Nie unoś klatki piersiowej – postaraj się, by przy każdym oddechu unosił się Twój brzuch! Oddychaj tak swobodnie przez kilka minut. Za chwilę się odprężysz.

Żródło: Biuletyn Dobrego Samopoczucia – Eden Springs Sp. z o.o.
więcej na
www.eden.pl

Skomentuj