Fot. sxc.huMit: Chwilowe diety prowadzą do trwałego ograniczenia wagi.

Fakt: Chwilowe diety nie są najlepszym sposobem na trwałe zmniejszenie wagi ciała. Diety takie często mają doprowadzić do szybkiej utraty wagi lub zakładają unikanie określonych produktów spożywczych.

Możliwe jest oczywiście zrzucenie wagi ciała w początkowych stadiach stosowania takiej diety. Jednak dieta, która poważnie ogranicza liczbę spożywanych kalorii lub eliminuje określone produkty, jest ciężka do stosowania przed dłuższy czas. Większość ludzi szybko się nimi męczy, wracając tym samym do swojej poprzedniej wagi.

Chwilowa dieta może również być niezdrowa, gdyż często nie dostarcza ona wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Co więcej, zrzucanie wagi ciała w bardzo szybkim tempie (ponad 1,5 kilograma tygodniowo po około kilku tygodniach) może zwiększyć ryzyko tworzenia się kamieni żółciowych (bolesnych formacji powstających w woreczku żółciowym). Diety zapewniające mniej niż 800 kalorii dziennie mogą powodować zaburzenia rytmu serca, będące śmiertelnym zagrożeniem dla zdrowia.

Porada: Badania wskazują, że chudnięcie w tempie 0,5 do 1,5 kilograma tygodniowo poprzez wybieranie zdrowych posiłków, zjadanie średniej wielkości porcji oraz wprowadzanie aktywności fizycznej do obowiązków dnia codziennego jest najlepszym sposobem na zrzucenie wagi ciała i utrzymanie jej na odpowiednim poziomie. Dzięki zdrowemu odżywianiu i wysiłkowi fizycznemu możemy również obniżyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, chorób serca i nadciśnienia.

Mit: W trakcie zmniejszania wagi ciała należy ograniczyć spożywanie tuczącej skrobi.

Fakt: Wiele produktów bogatych w skrobię, jak chleb, ryż, makaron, zboża, ziarna, owoce i niektóre warzywa (ziemniaki oraz bataty), zawiera mało tłuszczu i kalorii. Zyskują one na kaloryczności i zawartości tłuszczu, gdy jedzone są w dużych porcjach lub kiedy podawane są z tłustymi polewami z masła, śmietany lub majonezu. Produkty bogate w skrobię (nazywaną również węglowodanem złożonym) są ważnym źródłem energii dla naszego organizmu.

Porada: Plan zdrowego żywienia między innymi:

Przywiązuje dużą wagę do owoców, warzyw, pełnych ziaren, beztłuszczowego lub niskotłuszczowego mleka i jego przetworów.

Obejmuje chude mięso, drób, ryby, fasole, jajka oraz orzechy.

Jest ubogi w tłuszcze nasycone, tłuszcze trans, cholesterol, sól (sód) i cukry dodane.

Mit: Niektóre pokarmy, jak grejpfruty, seler lub zupa z kapusty, spalają tkankę tłuszczową i mogą pomagać chudnąć.

Fakt: Żadne pokarmy nie spalają tkanki tłuszczowej. Niektóre produkty zawierające kofeinę mogą przyspieszać metabolizm (czyli sposób w jaki organizm korzysta z energii i kalorii) na krótki okres, nie powodują one jednak ograniczenia masy ciała.

Porada: Najlepszym sposobem na zrzucenie zbędnej masy ciała jest ograniczenie liczby przyjmowanych kalorii i większa aktywność fizyczna.

Mit: „Mogę schudnąć i jeść co tylko chcę”

Fakt: Aby schudnąć musimy spalać więcej kalorii niż ich dostarczamy. Możliwe jest zjadanie każdego rodzaju pokarmów i jednoczesne zrzucanie wagi. Należy ograniczać ilość spożywanych kalorii każdego dnia i/lub zwiększyć codzienną aktywność fizyczną. Kluczem są odpowiednie porcje posiłków. Spróbujmy jeść mniejsze ilości i wybierać posiłki zawierające mniej kalorii.

Porada: Kiedy staramy się ograniczyć masę ciała, w dalszym ciągu możemy zjadać ulubione potrawy – tak długo jak będziemy zwracać uwagę na ogólną liczbę kalorii jaką dostarczamy naszemu organizmowi.

Mit: Niskotłuszczowy lub odtłuszczony posiłek nie zawiera kalorii.

Fakt: Niskotłuszczowe lub odtłuszczone posiłki zawierają często mniej kalorii niż ta sama porcja produktów pełnotłustych. Jednak wiele przetworzonych posiłków niskotłuszczowych i odtłuszczonych posiada tyle samo, albo nawet więcej, kalorii co ich pełnotłuste odpowiedniki. Mogą one zawierać cukry dodane, mąkę, skrobiowe zagęstniki, wzmacniające smak i konsystencję po usunięciu tłuszczu. Składniki te dodają kalorii.

Porada: Czytajmy tabele wartości odżywczych umieszczane na produktach aby dowiedzieć się jak wiele kalorii znajduje się w posiłku. Sprawdzajmy również wagę posiłku – może ona być niższa od tej do której jesteśmy przyzwyczajeni.

Mit: Opuszczanie posiłków jest dobrym sposobem, by schudnąć.

Fakt: Badania pokazują, że ludzie którzy nie jedzą śniadań a w ciągu dnia jedzą rzadziej, są często grubsi od osób zjadających pożywne śniadania i spożywających cztery lub pięć posiłków dziennie. Powodem tego może być fakt, że ludzie opuszczający określone posiłki odczuwają później większy głód i zjadają więcej niż zwykle. Zjadanie wielu mniejszych posiłków w ciągu dnia pomaga również kontrolować apetyt.

Porada: W ciągu dnia spożywajmy niewielkie posiłki zawierające różne, zdrowe, niskotłuszczowe, niskokaloryczne potrawy.

Mit: Jedzenie po godzinie 8 wieczorem prowadzi do nadwagi.

Fakt: Czas posiłku nie ma znaczenia. Kwestą jest to, ile i jak dużo zjadamy oraz jak bardzo aktywni fizycznie jesteśmy w ciągu całego dnia. Decyduje to, o tym, czy przybieramy na wadzę, chudniemy, czy utrzymujemy stałą masę ciała. Bez względu na czas posiłku, organizm zmagazynuje zbędne kalorie w postaci tłuszczu.

Porada: Jeśli chcemy zjeść przed snem jakąś przekąskę, pomyślmy najpierw ile kalorii już w tym dniu swojemu organizmowi dostarczyliśmy. Starajmy się również unikać nocnych posiłków przed telewizorem – szybciej będziemy się przejadać, gdy naszą uwagę odwróci telewizor.

Mit: Jedzenie czerwonego mięsa jest niezdrowe i utrudnia zrzucenie zbędnych kilogramów.

Fakt: Spożywanie chudego mięsa w niewielkich ilościach może być częścią dietetycznego planu zdrowego odżywiania. Czerwone mięso, wieprzowina, kurczak i ryby zawierają cholesterol i tłuszcze nasycone (najmniej zdrowy rodzaj tłuszczów). Zawierać również mogą odżywcze białka, żelazo i cynk.

Porada: Wybierajmy mięso i wędliny zawierające mniej tłuszczu i pozbywajmy się widocznych jego kawałków. Mięso niskotłuszczowe to między innymi polędwica wieprzowa, befsztyk wołowy, polędwica wołowa, skrzydełka i bardzo chuda mielona wołowina.

Zwracajmy również uwagę na rozmiar porcji. Posiłek o wielkości 85 gramów mięsa lub drobiu ma rozmiar talii kard.

Powyższy artykuł został napisany na podstawie publikacji udostępnionej przez WIN(Weight-control Information Network) – informacyjnego serwisu będącego częścią NIDDK (National Institute of Diabetes and Kidney Diseases) – instytutu zajmującego się problemami cukrzycy, chorób przewodu pokarmowego oraz chorób nerek.

Pełna wersja publikacji w języku angielskim jest dostępna pod adresem:
http://win.niddk.nih.gov/publications/myths.htm

Tłumaczenie zostało wykonane przez biuro tłumaczeń IBT.
Link: biuro tłumaczeń

Skomentuj

Komentarze (16)

  1. Marta pisze:

    Ciekawe że nie wspomniano tu o suplementach diety. Ja kiedyś już czytałam o preparatach i generalnie wniosek jest taki żeby stosować naturalne, chociaż jestem ciekawa co redaktorzy rzekazdrowia mają w tym temacie do powiedzenia. Jeżeli już mielibyśmy stosować jakieś naturalne suplementy to teraz zagwozdka,który? bo nie każdy jest naturalny, te które mi do głowy teraz przychodzą to chitinin, linea – chociaż nie jestem pewna, oraz herbalife coś takiego, a inne to chyba chemia.

  2. Eliza pisze:

    Proste że suplementy moim zdaniem bardzo pomagają w diecie.
    Ja sie w swojej diecie wspomagam chitinem extra.
    Preparat bardzo pomaga żeby tłuszcz sie nie wchłaniał do organizmu.
    JA schudłam tak już 6 kg w miesiąc .

  3. marina pisze:

    Dokładnie .
    moim zdaniem efekt spadku wagi można spokojnie poprawić przez zażywanie róznych suplementów.
    oczywiście nie byle jakich ale takich co są naturalne.
    tu sa dwie wypowiedzi o chitinine.
    sprawdziłam ten produkt i wydaje się być dobry.
    ma bardzo dobre składniki

  4. ziku pisze:

    pamietajcie o witaminach :) można pić świeże soki które dostarczą nam potrzebnych witamin a przy okazji ugaszą nasze pragnienie :)

  5. mariolkaaa pisze:

    masz racje … soki są najlepszą alternatywą dla warzyw i owoców za którymi nie przepadam :) warto czytac etykietę

  6. eldorado pisze:

    szkoda gadać o chemii … lepiej stawiać na naturalne produkty !!! popieram świeże soki dodam tylko ze warto jeść produkty których znamy dokładny skład :)

  7. Alonia pisze:

    Wszystko piąknie, kiedyś stosowałam dietę cambrige, bo po lekach sterydowych bardzo przytyłam, rzeczywiście schudłam 12 kg w 6 tyg,Cudo cieszyłam sią, że wchodzę znów w roz.36,ale krótko, zapłaciłam cenę 2 lata leczenia tarczycy, która się zbuntowała.Nie warto,lepiej mniej, wolniej,ale skutecznie i bez skutków ubocznych, efektu jojo itp.
    http://www.naszezycienaszezdrowie.blogspot.com

  8. GoniaM pisze:

    Wszystko pięknie, tylko że takie chwilowe i szybkie diety są dobre na chwilę i gwarantowany efekt jojo :P Tego chyba nie chcecie, dlatego jak już się schudnie, poźniej trzeba jeszcze też uważnie jeść;) Jak chcecie coś co może Wam pomóc schudnać a poźniej utrzymać tę diete to spróbujcie z programem http://vivalavita.pl/

  9. dorota pisze:

    moim zdaniem tego typu artykuły tzn. mity o odchudzaniu powinno się jak najbardziej reklamować . Aczkolwiek ja jestem zwolenniczką chemi jako wspomagaczy, które naprawdę potrafią pomóc. [link nie na temat – usunięty przez Administratora]

  10. Doris pisze:

    Ja miałam tyle szczęścia, że udało mi sie uniknąć efektu jo-jo po zakończonej diecie. Stosowałam dietę 14aVital i udało mi sie na niej schudnąć 6 kg w półtora miesiąca. Posiłki w diecie zapewniają długotrwały efekt sytości i zapobiegają atakom głodu.

  11. luna pisze:

    Polecam dietę strukturalną dr Bardadyna. Dieta naprawdę skuteczna i zdrowa. Bogata w różnego rodzaju składniki, które są niezbędne do prawidłowego odżywiania. W diecie znajdują się wspaniałe koktajle, ale też pyszne dietetyczne desery, m.in. dietetyczne ciasta i sałatki owocowe. Więcej o diecie można się dowiedzieć ze strony http://www.dietastrukturalna.pl

  12. Milena pisze:

    Polecam jeszcze uzupełnić wiedzę tym artykułem http://vivalavita.pl/artykul/dietetycznemityiparadoksy-21.html Dodatkowa partia mitów i prawd dla osób odchudzających się, zawsze warto wiedzieć więcej;)
    Mila

  13. Kacza pisze:

    Fajne zestawienie, sama często zastanawiałam się jak stosowałam różnego rodzaju diety, czy stosować np w jadłospisie takie, czy inne produkty, czasem z obawy oto, że mogą one pogorszyć stan faktyczny na koniec danej diety, nie stosowałam ich w ogóle, teraz widzę, że niepotrzebnie.

    Czasem po prostu za dużo takich „mitów” krąży a jedynie część z nich może być prawdą;)

    Miejmy zatem oczy otwarte szeroko;)

  14. Anka pisze:

    Ciekawy artykuł, w wolnej chwili zapraszam na: http://www.skutecznie-odchudzanie.pl

  15. Mateusz pisze:

    Zgadzam się z artykułem. Chwilowe diety można sobie darować, jedynie trwała modyfikacja nawyków zywieniowych może przynieść skutek w walce z nadwagą.
    http://wczasyodchudzajace.net

  16. Jakub pisze:

    Bardzo zgrabnie przedstawiony temat. W dobie niezdrowych diet takie artykuły bywają pomocne dla niewtajemniczonych. Szczególnie, że w internecie można znaleźć wiele nieprawdziwych informacji. Jedyne do czego można się przyczepić ( ale to już na siłę) to w akapicie o czerwonym mięsie jest napisane, że mogą zawierać, powinno być że zawierają:p Zapraszam do siebie powoli zapełniam sekcje artykuły http://www.dietetykwszczecinie.pl