Home > Ćwiczenia fizyczne

Nordic Walking

Fot. sxc.huO tym, że aktywność ruchowa jest nieodzowna dla utrzymania zdrowia i kondycji przez długie lata, rozumie już coraz większy procent naszego społeczeństwa. Każdy szuka formy ruchu odpowiedniej dla siebie, a wybór konkurencji jest coraz większy. Powoli dociera do Polski nowa niezwykle popularna na świecie forma aktywności ruchowej – Nordic Walking.

Proponowana przez nas dyscyplina znana w całej Skandynawii, USA, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Francji oparta jest na naturalnej formie ruchu. To nic innego jak marsz z kijami, które służą do odepchnięcia się od podłoża, i powodują, że chód jest bardziej energiczny.

NW wymyślono w latach 20-tych w Finlandii, traktując go jako uzupełniający trening dla narciarzy biegowych, jako letnią kontynuację sportów zimowych.

Pomimo wielu zalet kije używane do biegów norweskich nie zdawały egzaminu, ponieważ były zbyt długie i przenosiły wibracje powstające przy zetknięciu z podłożem na stawy łokciowe i ramienne.

Skonstruowanie specjalnie zaprojektowanych kijków z włókien węglowych, które przeznaczone są do wędrowania zarówno po terenach płaskich jak i górach, spowodowało intensywny rozwój tej dyscypliny.

Prawidłowy marsz to połączenie naturalnej, naprzemianstronnej pracy ramion i nóg.

Gdy prawą nogę (1) stawiamy na ziemi, lewa ręka (1) wbija kijek (2) ukośnie w podłoże, pod kątem około 60 stopni. W tym czasie lewa noga pozostaje wyprostowana z tyłu a prawa ręka (3) po odepchnięciu się za linią bioder, prostuje się i otwiera się dłoń. Kijek jest przedłużeniem ręki.

Nordic Walking zapoczątkowane w 1997 roku rozwinęło się w cały system doskonalenia sprawności fizycznej. Największą zaletą Nordic Walking jest przebywanie na świeżym powietrzu, a efekty zdrowotne uzyskuje się nawet przy niewielkim wysiłku.

Nordic Walking zaczął być popularny i modny. Można go uprawiać zarówno w formie rekreacyjnej jak i sportowej. Podczas marszu podnosimy wytrzymałość organizmu i wzmacniamy wszystkie partie mięśniowe. Treningowi poddane są nogi i biodra, a poprzez włączenie kijów i aktywną pracę ramion intensywnie zaangażowane są również mięśnie grzbietu, obręczy barkowej oraz brzucha. Uaktywniamy w ten sposób 90% mięśni naszego ciała.

Badania wykazały, że NW jest dyscypliną wszechstronną, która:

angażuje większość mięśni w naszym organizmie – wzmacnia gorset mięśniowy

zwiększa wydatek energetyczny o 20-30% od zwykłego marszu

odciąża stawy i rozluźnia napięcie mięśniowe

można ją uprawiać cały rok w dowolnym terenie i dowolnym czasie

jest łatwa w opanowaniu ponieważ bazuje na naturalnej formie ruchu jaką jest marsz

może być uprawiana w każdym wieku i przez ludzi o różnej sprawności fizycznej

jest bezpieczną formą ruchu w trudnym terenie i na śliskich, twardych nawierzchniach.

NW może być uprawiany na trzech poziomach sprawności.

Poziom zdrowotny zalecany jest osobom, które pragną zachować sprawność fizyczną i poprawić swoje samopoczucie. Zalecany jest dla osób początkujących i z różnymi ograniczeniami ruchowymi spowodowanymi schorzeniami kręgosłupa, stawów biodrowych, kolanowych i skokowych, jak również cukrzycą, nadwagą i chorobami układu krążenia. Jest dozwolony również kobietom w ciąży.

Poziom fitness zalecany jest osobom, które pragną podnieść swoją sprawność ogólną i szukają nowych rozwiązań, a także tym co wolą zajęcia poza salą gimnastyczną. NW można uprawiać samodzielnie lub w grupie co również podnosi atrakcyjność dyscypliny.

Poziom sportowy to trening górski, bieganie i skakanie po różnym podłożu o wysokiej intensywności i indywidualnie zaplanowane.

NW jest więc doskonałą dyscypliną, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Ludzie bardzo sprawni urozmaicą i uatrakcyjnią swoje zajęcia, o średnim poziomie sprawności mogą wzmocnić swój gorset mięśniowy i poprawić wydolność organizmu. Duża grupa ludzi znajdzie bezpieczną drogę aby obniżyć swoją wagę i nie obciążać nadmiernie stawów kończyn dolnych i kręgosłupa.

Pierwszą organizacją, która rozpoczęła szerokie propagowanie tej formy aktywności ruchowej była założona w 2000 roku w Finlandii International Nordic Walking Association (INWA). Głównym jej celem jest propagowanie zdrowego stylu życia za pomocą efektywnej i bezpiecznej formy aktywności ruchowej. INWA działa w oparciu o wykwalifikowaną kadrę trenerską i instruktorską, która potrafi nauczyć poprawnej techniki zaprogramować cykl treningowy dla różnych poziomów zaawansowania, ale przede wszystkim stworzyć grupy entuzjastów, traktujących Nordic Walking jako aktywność uprawianą dla zdrowia i świetnej zabawy.

Prowadzi także badania naukowe, które systematycznie publikuje w materiałach szkoleniowych. Obecnie w szeregach INWA znajduje się 40 państw członkowskich oraz zrzeszonych ponad 15 tysięcy instruktorów i liderów, 100 trenerów narodowych, 8 międzynarodowych i wiele tysięcy członków aktywnie uprawiających Nordic Walking.

Matuszkiewicz Alina
www.lider.szs.pl

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. Michał pisze:

    Szczerze mówiąc podchodziłem sceptycznie do chodzenia z kijami. Nordic walking wydawał się nie dla mnie. Do pieszych wycieczek namówiła mnie znajoma, która zachwalała jego dobroczynne działanie wszelkie bóle kręgosłupa. Mówiła, że taki ruch to znakomita terapia, ale również profilaktyka wad postawy. To dość aktywna kobietka. Pilates, biegi, basen i nordic walking. Zaufałem jej instynktowi sportowemu i nie żałuję. Teraz przemierzam Piaseczno wartkim krokiem, a o bólu kręgosłupa zapomniałem :) Polecam tą formę aktywności. Więcej informacji jak zacząć chodzić z kijami znalazłem na stronie http://www.szkolakregoslupa.pl/nordic_walking Ciekawe porady i wskazówki.