Fot. sxc.huOdpowiednio ułożona dieta dostarcza wszelkich niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu składników odżywczych. Jednak nie każdy odżywia się odpowiednio, jedząc świeże i mało przetworzone produkty.

Występowanie niektórych chorób również może powodować nieprawidłowe wchłanianie się substancji odżywczych do organizmu.

Uzupełnianie niedoborów pokarmowych poprzez produkty farmaceutyczne może spowodować nadmierne, niekiedy toksyczne, gromadzenie się witamin A i D w organizmie.

Może również dojść do zwiększenia się zapotrzebowania na inne składniki w skutek zmian w równowadze pokarmowej. Choroby wywoływane przez długotrwałe niedobory pokarmowe to: szkorbut(niedobór witaminy C), krzywizna(niedobór witaminy D), wole tarczycowe(niedobór jodu).

Niedobór żelaza
Niedobór żelaza może prowadzić do wystąpienia niedokrwistości. Niedokrwistość jest najczęściej występująca chorobą wywoływaną przez niedobory pokarmowe. Niedokrwistość występuje u około 10% kobiet. U mężczyzn występuje znacznie rzadziej. Żelazo służy do produkcji hemoglobiny. Hemoglobina jest wykorzystywana w transporcie tlenu w organizmie. Kobiety, które obficie miesiączkują, mogą stracić duże ilości żelaza w ciągu kilku miesięcy. Często spotykaną przyczyną niedoboru żelaza jest po prostu jego niewystarczająca ilość w diecie. W efekcie spada wtedy odporność organizmu na różnego rodzaju urazy oraz choroby. Początkowymi objawami niedokrwistości są zmęczenie i osłabienie. W cięższych przypadkach występuje uczucie duszności oraz ból w klatce piersiowej.

Poniżej przedstawione zostały niektóre składniki pokarmowe wraz z objawami, które występują w wypadku ich niedoboru oraz główne źródła występowania tych składników w produktach spożywczych.

Żelazo
Objawy niedoboru: blada skóra, osłabienie, zmiany w paznokciach.
Źródła występowania: wątroba, jaja, mięso, ciemne pieczywa, warzywa.

Potas
Objawy niedoboru: zaburzenia pracy serca, palpitacja.
Źródła występowania: banany, porzeczki, brzoskwinie, warzywa, mięso, mleko.

Cynk
Objawy niedoboru: utrata apetytu, słabe gojenie się ran.
Źródła występowania: mleko, twarde sery, mięso, drób, produkty zbożowe(nisko przetworzone), jaja.

Wapń
Objawy niedoboru: Łamliwość kości, skrzywienia.
Źródła występowania: mleko i przetwory mleczne, warzywa, niektóre gatunki ryb.

Witamina B2 (ryboflawina)
Objawy niedoboru: zajady, łzawienie oczu.
Źródła występowania: mleko, jaja, sery, wątroba, produkty zbożowe.

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. Wojtek pisze:

    Polecam od siebie coś na niedobór żelaza http://bogate-w-zelazo.blogspot.com/p/niedobor-zelaza.html