Fot. sxc.huZdrowe odżywianie i aktywność fizyczna to klucz to dobrego samopoczucia twojego dziecka. Zjadanie zbyt obfitych posiłków i zbyt rzadkie ćwiczenia mogą prowadzić do nadwagi i związanych z nią problemów, które czasami towarzyszą dziecku również w jego dorosłym życiu. Możemy aktywnie pomagać własnemu potomstwu – i całej rodzinie – dowiedzmy się na czym polega zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna, które służyć będą przez lata.

Dzieci w różnych fazach rozwoju rosną w różnym tempie, często więc trudno jest stwierdzić czy dziecko ma nadwagę, czy nie. Jeśli uważasz że twoje dziecko ma nadwagę, porozmawiaj na ten temat z lekarzem. Podpowie on, czy waga i wzrost twojego dziecka znajdują się w odpowiednich proporcjach.

W jaki sposób pomóc mojemu otyłemu dziecku?

Zaangażujmy całą rodzinę w opracowanie planu zdrowego odżywiania i nawyków ćwiczeń fizycznych. Skorzystają na tym wszyscy, a dziecko z nadwagą na pewno nie będzie czuło się osamotnione.

Nie zmuszajmy naszego dziecka do stosowania rygorystycznej diety, chyba że inaczej zaleci nam lekarz. Jeśli dzieci nie zjedzą wystarczającej ilości pożywienia, mogą nie urosnąć i mieć kłopoty z uczeniem się.

Wspierajmy nasze pociechy

Mówmy naszym dzieciom jak bardzo je kochamy i jak dla nas są ważne. Uczucia dzieci do ich samych są najczęściej wynikiem tego, co myślą o nich rodzice.

Akceptujmy nasze dzieci bez względu na wagę. Dzieci szybciej zaakceptują i polubią siebie, gdy zostaną zaakceptowane przez rodziców.

Zwróćmy uwagę jeśli dziecko niepokoi się własną masą ciała. Dzieci z nadwagą najprawdopodobniej lepiej znają swój problem niż ktokolwiek inny. Potrzebują wsparcia, zrozumienia i mobilizacji ze strony rodziców.

Narzucajmy nawyki zdrowego żywienia

Kupujmy i podawajmy więcej owoców i warzyw (świeżych, mrożonych, puszkowanych lub suszonych). Pozwólmy je dziecku wybrać w sklepie.

Kupujmy mniej napojów i wysokotłuszczowych bądź wysokokalorycznych przekąsek, takich jak chipsy, ciasteczka, cukierki. Są one w porządku raz na jakiś czas, starajmy się jednak mieć pod ręką zdrowe przekąski. Dawajmy je mniej więcej o tych samych porach.

Upewnijmy się, że nasze dziecko codziennie zjada śniadanie. Śniadania dostarczają dzieciom energii potrzebnej do koncentracji i nauki w szkole. Opuszczenie śniadania doprowadzi do szybszego pojawienia się uczucia głodu, zmęczenia i skłoni nasze dziecko do sięgnięcia po mniej zdrowe jedzenie.

Jedzmy fast foody bardzo rzadko. Jeśli udajemy się do restauracji serwującej fast foody, starajmy się przekonać rodzinę do zjedzenia zdrowszych pozycji w menu, takich jak sałatki z niskotłuszczowym sosem lub niewielkiej kanapki bez sera i majonezu.

Proponujmy dziecku wodę lub niskotłuszczowe mleko częściej niż sok owocowy. Niskotłuszczowe mleko i przetwory mleczne są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju dzieci. Sto procent soku owocowego to dobry wybór, jednak również bardzo kaloryczny.

Ograniczajmy ilość tłuszczów nasyconych i trans w diecie naszej rodziny.

Zaplanujmy zdrowe posiłki i zjedzmy je razem. Wspólne posiłki pomagają dzieciom cieszyć się różnorodnością jedzenia.

Nie zrażajmy się jeśli dziecko nie zje posiłku przygotowanego w ten sposób po raz pierwszy. Niektóre dzieci muszą zjeść 10 razy ten sam posiłek zanim przyznają, że jest on jednak smaczny.

Starajmy się nie używać posiłku jako nagrody podczas nakłaniania dzieci do jedzenia. Obietnica deseru w zamian za zjedzenie warzyw, na przykład, może zostać odebrana jako wiadomość iż warzywa są mniej wartościowe niż deser. Dzieci stopniowo nie będą lubić jedzenia, które według nich ma małą wartość.

Zaczynajmy od małych porcji i pozwólmy dziecku poprosić o dokładkę. Do ciebie należy obowiązek zapewnienia dziecku zdrowego pożywienia i przekąsek, jednak samo dziecko powinno decydować na jak duże porcje jedzenia ma ochotę.

Pamiętajmy, że niektóre wysokotłuszczowe bądź wysokokaloryczne posiłki i napoje są reklamowane jako produkty opracowane specjalnie dla dzieci. Najczęściej tego typu produkty powiązane są z postaciami z kreskówek, zawierają darmowe zabawki, mają jasne i przykuwające wzrok opakowania. Rozmawiajmy z dziećmi o znaczeniu owoców, warzyw, pełnych ziaren i innych zdrowych posiłków – nawet jeśli nie są one zbyt często reklamowane w TV lub sklepach.

Zachęcajmy do codziennego wysiłku fizycznego

Podobnie jak dorośli, dzieci potrzebują codziennej aktywności fizycznej. Oto kilka sposobów aby sprawić, by nasze dziecko było bardziej ruchliwe:

Dajmy dobry przykład. Jeśli dziecko widzi, że jesteś aktywny fizycznie i masz frajdę z uprawiania sportów, samo będzie śmielej wykonywać ćwiczenia.

Zachęćmy dziecko do zapisania się do klubu lub klasy sportowej i trenowanie piłki nożnej, koszykówki lub gimnastyki w szkole bądź w lokalnym centrum rekreacji.

Bądźmy wrażliwi na potrzeby dzieci. Jeśli nasze dziecko czuje się niekomfortowo uprawiając dany sport, pomóżmy mu znaleźć takie ćwiczenia fizyczne które według niego będą zabawą i rozrywką, na przykład zabawa w berka ze znajomymi lub rodzeństwem, taniec do ulubionej muzyki, trampolina.

Bądźmy aktywni całą rodziną. Przydzielajmy obowiązki takie jak słanie łóżka, mycie samochodu, odkurzanie. Zaplanujmy wspólne wyjścia do zoo, rodzinną wycieczkę na rowerze lub spacer po pobliskim parku.

Dzieci potrzebują około 60 minut aktywności fizycznej dziennie, niekoniecznie jednak w jednym, określonym momencie. Kilka krótkich 10-cio lub nawet 5-cio minutowych sesji aktywności fizycznej przez cały dzień daje takie same efekty.

Jeśli twoje dzieci nie są przyzwyczajone do wysiłku fizycznego, zachęć je do robienia tego, co lubią najbardziej i stopniowo wydłużaj czas tej czynności do 60 minut dziennie.

Powyższy artykuł został napisany na podstawie publikacji udostępnionej przez WIN(Weight-control Information Network) – informacyjnego serwisu będącego częścią NIDDK (National Institute of Diabetes and Kidney Diseases) – instytutu zajmującego się problemami cukrzycy, chorób przewodu pokarmowego oraz chorób nerek.

Pełna wersja publikacji w języku angielskim jest dostępna pod adresem:
http://win.niddk.nih.gov/publications/over_child.htm

Tłumaczenie zostało wykonane przez biuro tłumaczeń IBT.
Link: biuro tłumaczeń

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. joleczka pisze:

    moje dzieci nie chciały jeść warzyw jak i owoców… nie wiedziałam co zrobić. ktoś mi polecił abym kupowała tzw. soki ze świarzych warzyw i owoców. udało się… nie mam problemu a dzieci codziennie biorą swoje ulubione smaki do szkoły …mogę polecić soki Cymes bo mają najwięcej smaków i dziecko może wybrać ten który najbardziej mu smakuje. pzdr