Fot. sxc.huMikroelementy biorą udział w metabolizmie innych składników odżywczych wewnątrz ludzkiego organizmu. Niedobory mikroelementów mogą objawiać się różnymi groźnymi dla zdrowia dolegliwościami.

Miedź
Miedź uczestniczy w procesie tworzenia hemoglobiny oraz wykorzystywania żelaza. Źródła miedzi to: wątroba, nasiona roślin strączkowych, kasze, ciemne pieczywo, grzyby, ser, twaróg, ryby, drób.

Cynk
Cynk pomaga w procesie gojenia ran, utrzymaniu prawidłowego stanu skóry i włosów oraz reguluje aktywność wielu enzymów. Źródła cynku to: tłuszcze (słonina, boczek), mięso, jaja, ser, ryby, rośliny strączkowe, przetwory zbożowe (głównie gruboziarniste ), orzechy, warzywa.

Jod
Jod jest niezbędny do procesu produkcji hormonów tarczycy, które odpowiadają za tempo przemiany materii oraz procesy energetyczne. Głównym źródłem są ryby morskie. Zawartość jodu w innych produktach zależy od jego stężenia w glebie lub paszy dla zwierząt. W rejonach, w których jodu jest mało, wzbogaca się nim sól oraz pieczywo.

Fluor
Fluor wzmacnia kości oraz szkliwo zębów. Główne źródła to: ryby, soja, herbata, woda pitna.

Selen
Selen zmniejsza ryzyko rozwoju niektórych nowotworów oraz chroni komórki przed uszkodzeniem. Główne źródła to: wątroba, mięso, ryby, żółtko jaja, przetwory mleczne.

Żelazo
Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny. Jest ono niezbędne w przenoszeniu tlenu oraz w procesach oddychania komórkowego. Główne źródła to: wątroba, żółtko jaj, mięso, ryby, ciemne pieczywo, grube kasze, szpinak, rośliny strączkowe.

Skomentuj