Metoda neurokinestetyczna

Techniki te polegają na pracy odczuciami, które wywołuje sytuacja stresowa. Jest ona szczególne przydatna osobom, które w stresie odczuwają nieprzyjemne odczucia w konkretnych partiach ciała. Przykładowo są to tzw. motyki w żołądku, ścisk, ciepło, mrowienie, drętwienie itd.

Metoda polega na lokalizacji odczucia, wyjęciu go z ciała, zmianie submodalności (parametrów) i ponownym włożeniu (lub zamianie na coś zupełnie innego).

Ćwiczenie wykonaj wg poniższego schematu:

Pomyśl o sytuacji stresowej.

Zlokalizuj uczucie stresu w organizmie. Co czujesz gdy się stresujesz? Może to być „ściskanie w dołku”, „motylki w żołądku”, uczucie gorąca, ucisk na gardle, w piersi… itp. Sprawdź co to jest i gdzie się znajduje.

Wyciągnij fizycznie ręce i wyjmij to uczucie na zewnątrz. Trzymaj przed sobą, tak abyś mógł dokładnie zbadać.

Określ wszystkie cechy charakterystyczne (submodalności) stresu, który trzymasz w rękach. Jaki ma kształt, konsystencję, gęstość, fakturę, temperaturę, kolor, zapach a nawet smak.

Teraz ugnieć tak, jak ugniata się ciasto w kulkę. Wsadź w środek kciuki, rozerwij i wywiń na drugą stronę. Zobacz jak teraz wygląda. Co się zmieniło? Jeśli coś jeszcze chcesz zmienić, zrób to! Możesz dolać lub wstrzyknąć cokolwiek zechcesz! To Twoja wyobraźnia, bądź kreatywny!

Wsadź z powrotem w to samo miejsce zmienioną już emocję.

Złam stan emocjonalny (pomyśl o czymś innym, np. policz ile kolorów jest w pokoju).

Przywołaj ponownie sytuację. Jak się teraz czujesz? Co się zmieniło?

Druga wersja ćwiczenia.

Wykonaj punkty 1-4 jak wyżej

Wyrzuć wyjętą masę tysiąc kilometrów za sobą, gdzieś do innego świata, albo do epoki dinozaurów (przez to wyginęły…).

Pomyśl o czymś co bardzo lubisz, co daje Tobie siłę (najlepiej przedmiot, lub symbol). Może to być gwiazdka z nieba, kamień mocy, talizman, serduszko, słoneczko… Wybierz to, co przyjdzie Tobie do głowy (bądź kreatywny!).

Wsadź w miejsce wyjęcia stresu nowy przedmiot – symbol Twojej siły.

Złam stan.

Przywołaj ponownie sytuację stresową i sprawdź, jak wiele się zmieniło.

Powyższy tekst jest fragmentem darmowego poradnika „15 najskuteczniejszych sposobów na radzenie sobie ze stresem” autorstwa Marcina Kijaka.
www.projektsukces.pl

Kliknij tutaj, by pobrac całą książkę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.