Home > Stres

Metoda neurokinestetyczna

Fot. sxc.huTechniki te polegają na pracy odczuciami, które wywołuje sytuacja stresowa. Jest ona szczególne przydatna osobom, które w stresie odczuwają nieprzyjemne odczucia w konkretnych partiach ciała. Przykładowo są to tzw. motyki w żołądku, ścisk, ciepło, mrowienie, drętwienie itd.

Metoda polega na lokalizacji odczucia, wyjęciu go z ciała, zmianie submodalności (parametrów) i ponownym włożeniu (lub zamianie na coś zupełnie innego).

Ćwiczenie wykonaj wg poniższego schematu:

Pomyśl o sytuacji stresowej.

Zlokalizuj uczucie stresu w organizmie. Co czujesz gdy się stresujesz? Może to być „ściskanie w dołku”, „motylki w żołądku”, uczucie gorąca, ucisk na gardle, w piersi… itp. Sprawdź co to jest i gdzie się znajduje.

Wyciągnij fizycznie ręce i wyjmij to uczucie na zewnątrz. Trzymaj przed sobą, tak abyś mógł dokładnie zbadać.

Określ wszystkie cechy charakterystyczne (submodalności) stresu, który trzymasz w rękach. Jaki ma kształt, konsystencję, gęstość, fakturę, temperaturę, kolor, zapach a nawet smak.

Teraz ugnieć tak, jak ugniata się ciasto w kulkę. Wsadź w środek kciuki, rozerwij i wywiń na drugą stronę. Zobacz jak teraz wygląda. Co się zmieniło? Jeśli coś jeszcze chcesz zmienić, zrób to! Możesz dolać lub wstrzyknąć cokolwiek zechcesz! To Twoja wyobraźnia, bądź kreatywny!

Wsadź z powrotem w to samo miejsce zmienioną już emocję.

Złam stan emocjonalny (pomyśl o czymś innym, np. policz ile kolorów jest w pokoju).

Przywołaj ponownie sytuację. Jak się teraz czujesz? Co się zmieniło?

Druga wersja ćwiczenia.

Wykonaj punkty 1-4 jak wyżej

Wyrzuć wyjętą masę tysiąc kilometrów za sobą, gdzieś do innego świata, albo do epoki dinozaurów (przez to wyginęły…).

Pomyśl o czymś co bardzo lubisz, co daje Tobie siłę (najlepiej przedmiot, lub symbol). Może to być gwiazdka z nieba, kamień mocy, talizman, serduszko, słoneczko… Wybierz to, co przyjdzie Tobie do głowy (bądź kreatywny!).

Wsadź w miejsce wyjęcia stresu nowy przedmiot – symbol Twojej siły.

Złam stan.

Przywołaj ponownie sytuację stresową i sprawdź, jak wiele się zmieniło.

Powyższy tekst jest fragmentem darmowego poradnika „15 najskuteczniejszych sposobów na radzenie sobie ze stresem” autorstwa Marcina Kijaka.
www.projektsukces.pl

Kliknij tutaj, by pobrac całą książkę

Skomentuj