Fot. sxc.huMakroelementy odgrywają ważną rolę w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Makroelementy dzielą się na kwasotwórcze oraz zasadotwórcze. Do grupy kwasotwórczych należą: siarka, fosfor, chlor, zaś do zasadotwórczych: żelazo, wapń, potas, sód, magnez.

Wapń
Wapń jest głównym składnikiem kości oraz zębów, odgrywa ważną rolę w procesach krzepnięcia krwi, prawidłowej pracy serca oraz wspomaga aktywność skurczową mięśni. Główne źródła to: mleko i przetwory mleczne, suche rośliny strączkowe, orzechy, warzywa, ryby.

Fosfor
Fosfor obok wapnia jest głównym składnikiem kości oraz zębów. Bierze on udział w procesach metabolicznych oraz w przyswajaniu niektórych składników. Główne źródła to: mięso, ryby, produkty zbożowe i strączkowe. Z produktów zbożowych jest przyswajany tylko w około 75%.

Magnez
Magnez jest niezbędny do budowy kości i zębów oraz bierze udział w przemianie węglowodanowej. Główne źródła to: produkty zbożowe nisko przetworzone, pieczywo razowe, rośliny strączkowe, kasze, niektóre warzywa: szpinak, kalarepa, ziemniaki.

Sód i potas
Pierwiastki te są spożywane w dużych ilościach. Występują w wielu produktach roślinnych oraz zwierzęcych. Niedobory u ludzi zdrowych zdarzają się tylko w wyjątkowych przypadkach. Sód i potas są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów biochemicznych w organizmie.

Większość sodu czerpana jest z soli. Nie należy jednak przesalać potraw. Źródła potasu to: ziemniaki, świeże warzywa i owoce, rośliny strączkowe.

Skomentuj

Komentarze (5)

  1. Anonim pisze:

    Dzięki bardzo .Pozdrawiam ;p Klaudia przezwisko CZARNA

  2. Karol pisze:

    Siarka jest niezbędnym elementem składowym białek

  3. lol pisze:

    Dzieki przydały sie :)

  4. Mięta pisze:

    Od kiedy żelazo jest makroelementem?

  5. Artur pisze:

    @Mięta:
    Dzięki, słuszna uwaga.
    Oczywiście żelazo jest mikroelementem i zostało przeniesione do odpowiedniego artykułu.