Lekka odsłona makaronowych przysmakówModa na zdrowe odżywianie trwa. Coraz częściej przywiązujemy wagę do tego co jemy. Czytamy etykiety, liczymy kalorie, poszukujemy wysmakowanych inspiracji na zdrowe dania. Dobór odpowiednich składników oraz znajomość zbilansowanej diety wymaga zdobycia wiedzy na temat wartości składników pokarmowych i ich zdrowych połączeń. Chcemy nakłonić Was do wykorzystywania dostępnej wiedzy, tak aby jeść makarony w zdrowej, lekkiej wersji.

Zdrowe węglowodany

Makaron składa się głównie z węglowodanów, pozostałe wartości to białko, tłuszcze, witaminy, minerały i błonnik. Węglowodany złożone powinny stanowić do 80% dziennego spożycia, pełnią one szereg ważnych funkcji w organizmie ludzkim m.in. dostarczają nam energii, regulują poziom glukozy we krwi, odpowiadają za uczucie głodu i sytości oraz korzystnie wpływają na motorykę jelit. Ilość węglowodanów oraz ich rodzaj istotnie oddziałuje na stan zdrowia człowieka. Chcąc dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki energii warto sięgnąć po makaron z pszenicy durum.
Makaron z semoliny ugotowany „al dente”, na długo zaspokaja głód, ponieważ zawiera dużo skrobi – czyli węglowodanów złożonych, które są rozkładane w organizmie powoli i równomiernie. Taki makaron jest również dobrym źródłem witamin B1, B6, PP oraz kwasu foliowego. Ponadto dostarcza nam żelaza, magnezu oraz cynku – mówi Beata Szostak, ekspert firmy Międzybrodzki Makaron.
Na rynku dodatkowo znajdziemy makarony, w których składzie są prawdziwe jaja. Posiadają one cenne składniki odżywcze. Makarony ze świeżo wybijanych jaj dodatkowo zawierają pełnowartościowe białko. Niedzielny rosół z udziałem takiego makaronu jest niewątpliwie sycącą porcją energii – dodaje ekspert firmy Międzybrodzki Makaron.

Makaron w parze z…

Wiadomo, że pewne kombinacje składników na talerzu są korzystne, inne nie. Makarony, które połączymy z produktami roślinnymi, zwłaszcza ze świeżymi warzywami pozytywnie wpływają na nasz organizm. Dzięki takim wariacją spożywamy większą ilości błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Dietetycy zgodnie twierdzą, że makaron z odpowiednio dobranymi składnikami jest bardzo zdrowy . Niekorzystne mogą być natomiast nieodpowiednio dobrane dodatki. Chcąc jeść makaron w wersji light należy zastąpić śmietanę jogurtem naturalnym, olej oliwą, a ser tłusty serem chudym. Warto również łączyć makaron z rybami, które są cennym źródłem kwasów OMEGA-3, jest to istoty składnik wpływający korzystnie na nasz układ krążenia. Umiejętne łączenie jedzenia i dodawanie określonych przypraw nie jest jedynie kwestią smaku. Przyprawy z kolei bywają pomocne w poprawie trawienia i regulowaniu metabolizmu. Duża ilość ziół prowansalskich wpływa korzystnie na perystaltykę jelit, podobnie jak grzyby i warzywa, które są naturalnym źródłem błonnika. Poświadcza to również popularna dieta śródziemnomorska składająca się z ryb, makaronu, warzyw i owoców.

Kulinarne inspiracje

Makaron z wstążkami z warzywami

Składniki:

  • Międzybrodzki Makaron wstążki – 250 g
  • Cukinia – 1 średnia sztuka
  • Marchewka – 2 średnie sztuki
  • Zioła prowansalskie – 1 łyżka
  • Oliwa – ok. 20 ml
  • Sól, pieprz
  • Świeża natka pietruszki

Wykonanie:

  • Makaron gotujemy al dente.
  • Przy pomocy obieraczki do warzyw wycinamy paski z marchewki pomijając jej rdzeń
  • Z cukinii wycinamy środek i również wycinamy paski
  • Tak przygotowane warzywa wrzucamy na osoloną wodę z dodatkiem oliwy i gotujemy przez 2 minuty
  • Na talerz wykładamy makaron, posypujemy ziołami i na to wykładamy podgotowane warzywa

Skomentuj