Home > Produkty spożywcze > Kasza manna

Kasza manna

Kasza manna, inaczej jest nazywana grysikiem. To drobnoziarnista kasza, otrzymywana z pszenicy. Powstaje w trakcie przemiału pszenicy na mąkę. W czasie tego procesu, otrzymuje się wiele frakcji kaszek, czyli cząstek bielma mącznego. Jedna z tych frakcji, zostaje poddana procesowi oczyszczania, na specjalnych urządzeniach, zwanymi wialniami kaszkowymi. Oczyszczenie to polega, na wyodrębnieniu z półproduktu frakcji kaszki drobnych cząstek otrębiastych, oraz maki.

Taka oczyszczona frakcja kaszki, o ustalonej wielkości ziaren, stanowi finalny produkt handlowy nazwany kaszą manną. Jest ona powszechnie stosowana, w diecie małych dzieci i u osób z nadwrażliwym układem pokarmowym, ze względu na lekkostrawność. Kaszy manny, nie powinny jednak jeść osoby, które mają zaleconą dietę bezglutenową. Kasza ta, zawiera w swoim składzie pszenicę, która zawiera gluten.

W handlu można spotkać dwa rodzaje kaszy manny – zwykłą i preparowaną (błyskawiczną). Ta druga, podlega w procesie produkcji wstępnej obróbce termicznej, która prowadzi do skleikowania ziaren skrobi, co z kolei powoduje szybsze gotowanie się takiej kaszy.

Dobrze spreparowana kasza manna powinna mieć bały kolor z lekkim żółtym odcieniem. W swoim składzie zawiera wiele błonnika, minerałów i witamin, ale też i dużą ilość skrobi.

Właściwości kaszy manny

Kasza manna zawiera wiele cennych składników odżywczych i minerałów, w tym witaminę PP, bogactwo witamin z grupy B, witaminę E, kwas foliowy, cynk, żelazo, mangan, krzem, potas. Mało kto wie, że kasza manna jest doskonałym źródłem cennego dla naszego organizmu jodu.

Chociaż kasza manna jest dosyć kaloryczna, to poleca się ją osobom pragnącym zrzucić zbędne kilogramy. Dzieje się tak, z tego względu, że kasza ta zawiera dużą ilość błonnika, który pomaga regulować prace jelit, i jednocześnie utrudnia, przyswajanie przez nasz organizm tłuszczu.

Kasza manna zawiera tez dużą ilość skrobi, która nie tylko sprawia, że dłużej czujemy się syci i najedzeni, ale także doskonale odżywia nasz mózg. Ze względu na wysoka zawartość potasu, polecana jest osobom z nadciśnieniem i chorującym na schorzenia układu krwionośnego. Ponadto, kasza manna ma właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Ze względu, na dużą ilość błonnika, który znajduje się w tym rodzaju kaszy, powinny ją jeść osoby, mające kłopoty z uporczywymi zaparciami. Z kolei, ze względu na dużą ilość żelaza, kasza manna polecana jest w diecie kobiet ciężarnych.

Choć wstyd przyznać, kasza manna nie często gości na naszych stołach. Jest to wielki nasz błąd, gdyż jest ona nie tylko zdrowa, ale i smaczna. Możemy ją podawać pod rożną postacią, zarówno na śniadanie, jako dodatek do obiadu, deser, lub na kolację. Kaszą manną możemy również zagęszczać sosy.

Przepisy z kaszą manną

Ciasto z marmoladą
Potrzebujemy: 70 g cukru, 3 jajka, 280 g kaszy manny, 170 g mąki, 112 g marmolady, 60 g migdałów, 115 ml oliwy, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 130 ml soku z pomarańczy, 58 g żurawiny.

Na samym początku, ubijamy białka na sztywna pianę. W drugiej misce mieszamy kaszę mannę, mąkę, proszek do pieczenia i migdały. Osobno ucieramy żółtka, na puszystą masę. Oliwę łączymy z sokiem z pomarańczy i marmoladą. Następnie tak powstała masę, mieszamy z żółtkami.


Następnie dodajemy składniki suche, i wszystko mieszamy z ubitymi białkami. Na samym końcu, dodajemy żurawinę i wszystko razem mieszamy. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 180 stopni. Przygotowujemy formę keksową do ciasta, smarując ja oliwą. Masę przelewamy do foremki, i pieczemy ciasto przez ok. 30 minut. Jeżeli ciasto, zbyt wcześnie się zarumieni, przykrywamy je folią.

Gołąbki po cygańsku

Potrzebujemy: ok 1 kg kapusty, 4 cebule, 2 szklanki kaszy manny, 5 jajek, 80 dkg mięsa mielonego, bułka tarta, 2,5 szklanki ryżu, sól i pieprz do smaku, olej do smażenia.

Na samym początku, kroimy i drobno siekamy kapustę. Następnie ją solimy. Odlewamy wodę, którą puści kapusta. Gotujemy ryż. W następnej kolejności, obieramy i drobno kroimy cebulę, którą należy następnie podsmażyć na oleju. Kapustę, ryż, kaszę i jajka, oraz cebulę mieszamy razem. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Z tak powstałej masy formować kotlety. Jeżeli, masa wyjdzie nam zbyt rzadka, dla jej zagęszczenia można dodać odrobinę bułki tartej.

Każdy kotlet obtaczamy w bułce tartej i obsmażamy na złocisty kolor, z każdej strony. Tak przygotowane kotlety, układamy w naczyniu żaroodpornym, dodajemy dwie szklanki wody i przykrywamy folią aluminiową. Następnie pieczemy kotlety w piekarniku nagrzanym do temperatury 180 stopni, przez godzinę. Można podawać je z sosem pomidorowym i ze wspaniałą surówką Colesław.

Halawa

Potrzebujemy: 70 g kaszy manny, łyżka masła – choć tak naprawdę jest zbędne, bo kaszę można uprażyć i bez niego, ale jak ktoś woli, to może użyć masła, 2 łyżki cukru lub miodu, 1,5 szklanki wody – lub mleka, łyżka soku z cytryny, pół banana, 5 g rodzynek, szczypta kardamonu i cynamonu, 2 goździki – nie zapomnijmy jednak je wyjąć.

Na samym początku, prażymy kaszę, z dodatkiem masła, lub bez, aż nabierze złocistej barwy. Dodajemy szczyptę kardamonu i cynamonu. W osobnym garnku gotujemy wodę z cukrem i goździkami. Gdy woda zacznie się gotować wsypujemy kaszę. Następnie należy wszystko wymieszać i dodać pokrojonego banana. Gotować, aż do moment odchodzenia kaszy od garnka.

Kasza manna na mleku

Potrzebujemy pół litra mleka, od 2 do 3 łyżek kaszy manny, cukier i sól do smaku.

Odlewamy 3/4 szklanki mleka, następnie wsypujemy do niego kaszę mannę. Całość mieszamy. Resztę mleka gotujemy. Do gotującego się mleka, wlewamy namoczoną kaszkę. Mieszamy, do momentu zgęstnienia. Doprawiamy solą i cukrem, do smaku.

Deserowa kaszka manna z malinami

Potrzebujemy: 2 szklanki mleka 2% tłuszczu, lub więcej, 5 łyżek kaszy manny, 1 łyżkę cukru, 1 łyżeczkę cynamonu, 10 sztuk malin.


Przygotowanie: wlewamy mleko do garnka, dodajemy cukier i cynamon. Ilość cukru i cynamonu, możemy jednak zwiększać lub zmniejszać, ustalając konkretną ilość według swojego smaku i gustu. Kiedy mleko zaczyna się podnosić i gotować, należy zdjąć garnek z ognia i dodawać kaszę mannę, stopniowo, po jednej łyżce, mieszając energicznie, tak aby nie powstały grudki.

Tak przygotowany deser gotujemy jeszcze parę chwil, cały czas mieszając, aż zacznie bulgotać. Następnie, zestawiamy kaszkę z ognia, i wlewamy do małych naczyń deserowych, pucharków, miseczek. Zostawiamy do ostygnięcia, a następnie wstawiamy do lodówki na godzinę.

Ważne jest, aby naczynia w które włożyliśmy kaszkę, miały taki kształt, że będzie ją można później łatwo wyjąć schłodzoną z naczynia na talerzyk. Tak schłodzona kaszkę delikatnie wyjmujemy na talerzyki, starając się nie zniszczyć delikatnej konstrukcji. Tak przygotowaną kaszkę polewamy sokiem malinowym i dekorujemy malinami. Możemy też użyć innych owoców, na przykład truskawek. Mogą to być również owoce mrożone.

Ciasto z kaszą manną

Potrzebujemy: 1 litr mleka, szklankę cukru, kostkę margaryny, 4 szklanki kaszy manny, 3 łyżeczki cukru waniliowego, 3 średnie banany, 200 gram truskawek – mogą być mrożone, 350 gram herbatników, 1 gorzka czekolada, wiórki kokosowe do ozdoby.

Przygotowanie: jest to bardzo proste i szybkie ciasto, bez pieczenia. Należy przygotować dwa rodzaje mas, truskawkowa i bananową.

Masa truskawkowa:
pół litra mleka, oraz pół kostki margaryny i pół szklanki cukru i 1,5 łyżeczki cukru waniliowego, zagotować razem.

Następnie należy po trochu wsypywać dwie szklanki kaszy manny, cały czas mieszając. Gdy całość zgęstnieje, dodać truskawki i wymieszać.

Masa bananowa:
pół litra mleka, pół kostki margaryny, pół szklanki cukru i 1,5 łyżeczki cukru waniliowego, zagotować, a następnie powoli dodawać dwie szklanki kaszy manny, cały czas mieszając. Gdy zgęstnieje, dodać rozdrobnione widelcem banany, i całość wymieszać.


Tak przygotowane, dwa rodzaje mas, nakładamy na herbatniki. Czyli, w kolejności: herbatniki – masa truskawkowa – herbatniki – masa bananowa – herbatniki – polewa. Polewę uzyskuje się rozpuszczając na parze tabliczkę gorzkiej czekolady. Polewą należy posmarować herbatniki, i dla ozdoby posypać je dodatkowo wiórkami kokosowymi. Następnie należy poczekać, aż ciasto ostygnie, i całość włożyć na 2 godziny do lodówki.

Smacznego!

Skomentuj używając Facebooka

Dodaj komentarz bez użycia Facebooka

Komentarze (1)

  1. Niezapominajka pisze:

    Kasza manna zawiera mało błonnika i nie poleca się jej spożywania przy zaparciach.