Kasza gryczana – przepisy, właściwości i wartości odżywcze

Kasza gryczana jest produktem wytwarzanym z gryki. Zawiera dużo białka, które jest cenniejsze od tych, zawartych w zbożach, i porównywalne do tych, które zawierają rośliny strączkowe. Kasza gryczana jest bogata w białko o wysokiej wartości odżywczej, a zwłaszcza lizyny i tryptofanu.

Lizyna jest odpowiedzialna za wchłanianie wapnia, podnosi naszą koncentrację oraz łagodzi objawy grypy, dlatego warto o nią zadbać. Wielu endokrynologów jest zdania, że jedząc kasze gryczaną, dostarczamy naszemu organizmowi hormonu szczęścia, gdyż kasza zawiera tryptofan, który jest pomocny przy tworzeniu melatoniny i serotoniny.

Kasz gryczana zawiera również bogactwo witamin: B1 i PP , oraz minerałów takich jak: żelazo, magnez, potas i wapń Doskonale wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne.

Wyróżniamy cztery gatunki kaszy gryczanej:

  • kasza gryczana cała nie prażona
  • kasza gryczana cała prażona – otrzymuje się ją, poprzez poddanie gryki procesowi prażenia
  • kasza gryczana łamana
  • kasza krakowska

Kasza gryczana niepalona jest kaszą, którą można samodzielnie podprażyć. Coraz częściej gości na naszych stołach, gdyż świetnie łączy się z pasztecikami warzywnymi oraz daniami jednogatunkowymi.

Kasza krakowska powoli odchodzi w zapomnienie, a szkoda. Jest to bardzo delikatna i uniwersalna kasza gryczana. Jest doskonałym uzupełnieniem zup, oraz świetnym dodatkiem do deserów.

Kasza gryczana w kuchni

Kasza gryczana jest produktem bardzo sycącym i zdrowym. Dlatego, obok ziemniaków i makaronów, jest często dodatkiem do dań mięsnych.

Charakteryzuje się, specyficznym smakiem, który nie każdemu przypada do gustu. Jednak umiejętne jej przygotowanie, może sprawić że zadowoli podniebienia, nawet największych smakoszy.

Obecnie, kasza gryczana jest sprzedawana w specjalnie przygotowanych woreczkach, ułatwiających jej przygotowanie, nawet największym laikom kuchennym. Wystarczy tylko, gotować ją przez parę minut w osolonej wodzie, aby wkrótce otrzymać pyszne i zdrowe danie.

Ojciec Jan Grande o kaszy gryczanej

Kaszę gryczaną często kupujemy w woreczkach, i w takiej właśnie postaci ją gotujemy. Wielu dietetyków jest zdania, że kaszę najlepiej gotować bez woreczków, w postaci sypkiej. Do tej opinii przychylił się również Ojciec Jan Grande, który jest miłośnikiem medycyny naturalnej. Przez wiele lat pracował w szpitalu zakaźnym leczącym chorych na gruźlicę. Wydał wiele przepisów na temat zdrowego odżywiania. Kasza gryczana zawiera wiele krzemu, który chroni nas przed zwałem serca.

Spożywając regularnie kaszę gryczaną możemy zmniejszyć w znacznym stopniu ryzyko wylewu, żylaków, chorób kości oraz wypadania włosów.

Kasza dobra na różnego rodzaju dolegliwości

Od niepamiętnych czasów kaszę gryczaną spożywały kobiety cierpiące na obfite miesiączkowanie. Ponadto kasza ta może pomóc nam w takich dolegliwościach jak:

  • przeziębienie
  • biegunka
  • stany nerwowe
  • podwyższony poziom glukozy we krwi
  • problemy jelitowe – gruboziarnista
  • nadciśnienie

Polecamy przepyszne przepisy z wykorzystaniem kaszy gryczanej

Kasza gryczana może stanowić podstawę zarówno w diecie mięsnej, jak również wegetariańskiej, gdyż świetnie się łączy z różnymi dodatkami.

Kotlety z kaszy gryczanej

Należy wziąć jedną szklankę płatków owsianych, zwykłych lub „Górskich”, zalać wrzątkiem i odstawić na 15 minut, po czym zmieszać ze szklanką ugotowanej kaszy gryczanej i jedną dużą pokrojoną i uduszoną cebulą, trzema ząbkami czosnku i całość doprawić przyprawami i solą.

Z tak powstałej masy, uformować kotlety i smażyć na małym ogniu. Kotlety można podawać z sosem, lub surówką.

Danie z kaszy gryczanej z grzybami

Potrzebujemy szklankę kaszy gryczanej, 100 g grzybów suszonych lub świeżych, jedna cebulę i trochę oleju.

Grzyby należy dokładnie umyć, bardzo drobno pokroić i ugotować. Jak będą już miękkie, należy je wyjąc, a w uzyskanym wywarze ugotować kasze gryczaną. Przy czym, na jedna szklankę kaszy, należy użyć 1,5 szklanki wywaru. Jeżeli jest go za mało, to należy dolać wody.

Kaszę gryczaną gotujemy do miękkości, pilnując, aby jednak się nie rozgotowała, bo wtedy potrawa będzie niesmaczna.

Następnie kroimy drobno cebulę i szklimy ją na oleju. Potem, do cebuli dodajemy grzyby i całość mieszamy i dusimy jeszcze przez chwilę. Na końcu wszystko razem mieszamy z kaszą.

Kasza gryczana z twarogiem

Potrzebujemy szklankę kaszy gryczanej, jedna kostkę sera półtłustego, 2 jajka, oliwę, śmietanę 18%, cebulę, tartą bułkę, sól, pieprz, oraz gałkę muszkatołową.

Kasze należy ugotować na półsypko. Następnie cebulę smażymy na tłuszczu. W następnej kolejności rozcieramy ser z jajkami. Dodajemy cebulę, dobrze doprawiamy przyprawami.

Przygotowujemy naczynie żaroodporne, smarując je tłuszczem i obsypując bułką tartą. Kaszę mieszamy z masa serową, a następnie wkładamy do naczynia żaroodpornego. Całość polewamy niewielka ilością śmietany.

Tak przygotowaną potrawę zapiekamy w piekarniku, rozgrzanym do 200 stopni, przez 25 minut. Podajemy danie, polane śmietaną z pomidorami, lub z zieloną sałatą.

Pożywna kasza ze skwarkami

Potrzebujemy

  • 20 dag kaszy gryczanej
  • 20 dag boczku
  • kawałek kiełbasy
  • 500 ml kefiru
  • natkę pietruszki do posypania

Kaszę należy przez kwadrans gotować w osolonej wodzie. Pokrojony boczek i kiełbasę należy przesmażyć na średnim ogniu, do uzyskania rumianych skwarek. Kiedy kasza wchłonie wodę, zdejmujemy z ognia i pozwalamy jej na odparowanie. Podajemy z mięskiem i pietruszką, lub jak ktoś woli, popijając kefirem.

Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.