Home > Zhan Zhuang QIGONG

W poszukiwaniu harmonii

Fot. sxc.huRelaks, z którym pracujemy w metodzie zhan zhuang nie oznacza kompletnego rozluźnienia. Nauka relaksu, to po prostu nauka eliminacji napięcia nadmiernego. Należy przy tym pamiętać, że właściwym celem jest pewna harmonia, a nie sam tylko relaks. Harmonia w bezruchu, harmonia w ruchu wolnym, harmonia w ruchu dynamicznym, harmonia w każdej, nawet bardzo złożonej sytuacji w życiu, w pracy, w sporcie, gdy następują zmiany między bezruchem a ruchem, zmiany tempa ruchu, a nawet zmiany rytmu tych zmian, a także mniej i bardziej złożone zmiany toru ruchu.

Zakładam, że nie szukasz w ćwiczeniach ucieczki od rzeczywistości, ale że chciałbyś/chciałabyś czuć się swobodnie i wygodnie w różnych okolicznościach, umieć swobodnie dostosować się do zmiennych, często zaskakujących sytuacji. Zatem właściwym celem będzie nie sam relaks, ale poszukiwanie dynamicznej równowagi pomiędzy napięciem i rozluźnieniem, nauka nieustannej adaptacji.

W yiquan ćwiczenia statyczne nie są celem samym w sobie, ale przygotowaniem do ruchu. Po prostu dzięki maksymalnemu uproszczeniu sytuacji dają one możliwość dokładniejszej, bardziej subtelnej pracy nad aspektami, które łatwo przeoczyć w ruchu, bądź „prześliznąć się” nad nimi, nawet jeśli ruch wykonywany jest względnie powoli.

Jeśli chcesz umieć zachować harmonię w ruchu, w tym w sytuacjach dynamicznych, wtedy gdy konieczna jest szybka reakcja w odpowiedzi na gwałtowną zmianę sytuacji (a jest to częste w życiu), jeśli chcesz także wtedy umieć zachować pewien relaks, by móc poruszać się zwinnie, miękko, a jednocześnie dynamicznie jak kot, jak tygrys, jak mityczny smok, nie możesz myśleć tylko o rozluźnieniu. Istotne jest by nie być zbyt sztywnym, ale nie można też być zbyt rozluźnionym.

Stan do którego stopniowo dojdziesz wykorzystując ćwiczenia zhan zhuang będzie polegał nie na zwykłym staniu, ale na staniu w gotowości do wykonania ruchu w dowolnym kierunku. Taki stan względnego relaksu związany będzie z pewnym delikatnym pobudzeniem wszystkich mięśni. Nadmierne, bezwładne rozluźnienie spowoduje opóźnienie reakcji, tak samo jak i nadmierne usztywnienie.

Twórca yiquan wielokrotnie powtarzał: „jeśli zrelaksowany, to nie luźny, jeśli napięty, to nie sztywny”. W takim stanie ciało jest zrelaksowane, ale z delikatnym odczuciem „żywej siły” – huo li, umysł jest skupiony i odprężony, odczuwa się jednocześnie wygodę i wigor.

W zależności od potrzeb będziesz mógł/mogła w ćwiczeniach zhan zhuang koncentrować się bardziej na relaksie, lub stanie gotowości do działania. Ćwiczenia będą bardziej wyciszające, lub bardziej pobudzające, bardziej relaksujące lub bardziej wysiłkowe.

Poszukiwanie harmonii będzie obejmowało odpowiedni dobór proporcji pomiędzy bardziej biernym i bardziej aktywnym sposobem ćwiczenia.

Nie należy tutaj narzucać sztywnych schematów, ale dostosowywać sposób treningu do aktualnych potrzeb, możliwości, zmieniających się okoliczności i faktycznych rezultatów ćwiczeń.

Powyższy tekst jest fragmentem darmowej książki „Zhan Zhuang QIGONG” autorstwa Andrzeja Kalisza.
Kliknij tutaj, by pobrac całą książkę

Skomentuj