Czym jest dieta?

Dieta większości z nas kojarzy się z odmawianiem sobie jedzenia i rezygnację z ulubionych potraw. Jednak wcale tak nie musi być. Samo słowo „dieta”, wywodzi się z języka greckiego i oznacza styl życia, sposób odżywiania. Często mówiąc o diecie, mamy na myśli, konkretne rodzaje diet odchudzających.

Jest to jednak, bardzo zawężony punkt widzenia tego pojęcia. Istnieją bowiem rożnego rodzaju diety, nie mające nic wspólnego z odchudzaniem, na przykład dieta cukrzycowa, lub dieta dla karmiących matek, lub kobiet w ciąży. Tu raczej trudno mówić, o odchudzających właściwościach tych diet.

Podobnie, sportowiec, uprawiający dyscypliny siłowe, będzie potrzebować dużo więcej energii pochodzącej z pożywienia, niż inna osoba. Wtedy dietetyk, współpracujący z trenerem i sportowcem, dobierze mu optymalna dietę, zapewniającą odpowiednie proporcje składników odżywczych.

Proporcje te uzależnione są od bardzo wielu czynników, min od rodzaju uprawianego sportu. Dla przeciętnego człowieka, nie uprawiającego żadnego sportu zawodowo i wyczynowo, tez są dostępne różnego rodzaju diety.

Obecnie zalecaną przez Ministerstwo Zdrowia dietą, jest dieta śródziemnomorska, zbudowana w kształcie piramidy, składającej się z produktów zbożowych, warzyw, owoców, oraz ograniczonej ilości produktów zwierzęcych, takich jak mięsa i jaja i minimalnej ilości słodyczy. Jest to typ diety wysoko węglowodanowej i jest powszechnie uważana za zdrową i najbardziej polecaną do stosowania w codziennym życiu.

Diety mające na celu odchudzanie, bardzo się różnią od siebie, pod względem składu, jak i końcowego efektu, który planujemy osiągnąć. Wśród diet, które mają pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów, możemy wyróżnić, na przykład dietę Dukana, lub dietę South Beach. Obie, stanowią swojego rodzaju styl jedzenia, i odpowiedni dobór posiłków, które można spożywać. Z czasem diety te stają się stylem życia, dla osób je stosujących.

3 komentarze do “Czym jest dieta?

  1. dieta to nic innego jak myślenie 🙂 musimy myśleć i dokonywać odpowiednie wybory podczas zakupów. wybierajmy świeże warzywa jak i owoce. dbajmy o to co jemy , czytajmy etykiety.
    mozemy równiez zwykle soki które nie są do końca zdrowe zastąpić sokami jednodniowymi z świeżych warzyw jak i owoców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.