Fot. sxc.huWyniki badań przeprowadzonych wśród ludzi stosujących dietę śródziemnomorską wskazują na jej bardzo korzystny wpływ na ich zdrowie. Szerokie poparcie wśród lekarzy ma stosowanie tej diety w profilaktyce pierwotnej i wtórnej choroby niedokrwiennej serca oraz w terapii nadciśnienia tętniczego. Przynosi również wielkie korzyści osobom chorym na cukrzycę. Zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia, hipercholesterolemii i otyłości. Jeśli te schorzenia już wystąpiły, pomaga w ich leczeniu.

Dietę śródziemnomorską może stosować każdy z nas, ponieważ główną jej zaletą jest to, że jest ona zdrowa i można ją stosować przez całe życie. Jest dietą umiarkowaną i nie wymaga radykalnych zmian w nawykach żywieniowych. Dieta śródziemnomorska w naszych warunkach nie polega na urozmaicaniu jadłospisu potrawami włoskimi, greckimi, francuskimi czy hiszpańskimi, lecz na wykorzystaniu rodzimych potraw i produktów we właściwych proporcjach.

W diecie śródziemnomorskiej nie ogranicza się spożycia tłuszczów, jedynie wybiera się ich właściwy rodzaj, czyli tłuszcze jedno- i wielonienasycone. W pierwsze z nich obfituje oliwa, olej rzepakowy i awokado, drugie znajdują się w rybach, np.: łososiu, tuńczyku, makreli, olejach roślinnych oraz w orzechach.

Nieodzowna oliwa z oliwek, wspaniale wzbogaca smak potraw, wyśmienicie zastępuje masło i margarynę. Swoje właściwości kardioprotekcyjne zawdzięcza korzystnemu wpływowi na profil lipidowy, obniżeniu ciśnienia tętniczego, właściwościom przeciwzakrzepowym oraz zmniejszeniu insulinooporności.

Cenne orzechy, codziennie spożywane w diecie śródziemnomorskiej, oprócz nienasyconych tłuszczów, białek, węglowodanów, zawierają błonnik, witaminę E, kwas foliowy, potas, magnez, nie zawierają natomiast cholesterolu.

Ważnym składnikiem diety śródziemnomorskiej jest alkohol, a przede wszystkim czerwone wytrawne wino. Korzystny wpływ alkoholu wiąże się z polepszeniem gospodarki lipidowej, działaniem antyagregacyjnym, podobnym do działania kwasu acetylosalicylowego, zmniejszeniem insulinooporności, a nawet zapobieganiem rozwojowi cukrzycy. Przy wychwalaniu zalet alkoholu w zapobieganiu chorób sercowo-naczyniowych należy jeszcze raz podkreślić, że tylko niewielka lub umiarkowana jego ilość ma korzystne działanie.

Podsumowując, dietę śródziemnomorską cechuje:

Spożywanie ryb szczególnie morskich i mięsa białego (kurczak, indyk oraz unikanie mięsa czerwonego ( ryby co najmniej dwa razy w tygodniu ).

Zwiększone spożycie owoców i warzyw.

Spożywanie warzyw strączkowych ( np. fasola ).

Spożywanie orzechów.

Zwiększone spożycie pełnoziarnistych produktów zbożowych.

Picie czerwonego wina w małych ilościach.

Ograniczenie spożywania produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe np. ciastek, produktów pieczonych, niektórych margaryn.

Stosowanie oliwy z oliwek.

Ideę diety śródziemnomorskiej doskonale obrazuje Piramida Zdrowego Żywienia:

Autor: Martyna Chadzińska

Skomentuj