Home > Odchudzanie - Dieta

Dieta Dukana

Dieta DukanaDieta Dukana została wynaleziona przez dr Dukana. Inaczej jest nazywana dietą proteinową. Dzięki tej diecie można schudnąć 15 kg w ciągu 3 miesięcy, nawet nie czując, że głodni jesteśmy. Dieta bardzo dobrze wpływa na naszą psychikę, ponieważ jemy normalnie ale głównie nabiał.

Zalety diety Dukana:
nie trzeba liczyć kalorii, nie musimy ograniczać się do jedzenia, nie czujemy głodu, produkty w diecie są dobre, zdrowe, uzyskanie idealnej sylwetki bez efektu YOYO, potwierdzona skuteczność przez znane piosenkarki, chudniemy bez wysiku.

Wady diety Dukana:
monotonność posiłków, w pierwszych dniach możemy poczuć zmęczenie i osłabienie, mogą wystąpić zaparcia.

Osoby cierpiące na poniższe schorzenia nie mogą stosować diety Dukana:

  • Problemy z nerkami
  • Problemy z wątrobą
  • Problemy z cukrzycą
  • Uczulenie na nabiał

Dieta Dukana jest oparta na produktach naturalnych i takich, które możemy znaleźć w każdym sklepie. Dodatkowym atutem jest to że nie liczymy kalorii ani nie ważymy produktów, które spożywamy.

Dieta Dukana obejmują 4 fazy, trzeba pamiętać iż każdą fazę trzeba przejść po kolei, aby mogła ona dać oczekiwany efekt.

1 – faza ataku

Dzięki pierwszej fazie zrzucamy największą ilość kilogramów, co nas motywuje do dalszej współpracy z dietą. W pierwszej fazie powinniśmy jeść jak najwięcej chudego mięsa i nabiału. Mięso najlepiej spożywać z grilla lub z piekarnika, chude wędliny drobiowe, nabiał taki jak: jogurty, maślanki, kefiry, ser biały, także ryby w każdej postaci np. wędzoną, owoce morza i jajka. Organizm można pobudzić przyprawami ostrymi takimi jak: chili, musztarda, ocet i sól. Można pić także napoje takie jak: kawa, herbata czy jakieś ziółka.

Powinno to trwać 5 dni i w tym czasie nie jest zalecane spożywanie innych produktów, ponieważ może to zepsuć efekt odchudzania.

Chude mięsa: wołowina (unikamy antrykotu i rozbratla – są zbyt obtłuszczone), cielęcina (kotlety z kością jedynie po usunięciu tłuszczu), konina (wszystko oprócz łaty). Wieprzowina i jagnięcina są zabronione.

Podroby: wątroba cielęca, wołowa, wątróbki z drobiu i ozór. Unikamy tłustych części.

Ryby: sardynka, makrela, tuńczyk, łosoś, sola, dorsz, dorada, okoń, merlan, reja, pstrąg, miętus i inne białe i chude ryby, ryby wędzone, ryby w konserwach (wyłącznie w sosie własnym).

Owoce morza: skorupiaki i mięczaki takie jak: krewetki, kraby, homary, ostrygi.

Drób: zabronione są ptaki o płaskich dziobach takie jak kaczki i gęsi. Pozostałe ptactwo jest dozwolone (warunkiem jest spożycie bez skóry). Najpopularniejszym przedstawicielem tej grupy jest oczywiście kurczak.

Chude wędliny: są to produkty o niskiej zawartości tłuszczu (max 4%). Prawdziwa szynka, golonka, szynka wędzona są niestety zabronione w pierwszej fazie diety proteinowej.

Jaja: w każdej postaci.

Chudy nabiał: jogurty, twarożki (bez tłuszczu), serki homogenizowane. Produkty o smakach owocowych są dozwolone, jednak w umiarkowanych ilościach (max dwa razy dziennie).

Płyny: ta kategoria jest jedyną obowiązkową dla każdej osoby przystępującej do kuracji odchudzającej. Należy spożywać minimum 1,5l płynów w dowolnej postaci (woda, kawa, herbata, napoje) dziennie.

Środki dodatkowe: chude mleko, słodzik (cukier jest zabroniony), ocet, tymianek, zioła, czosnek, pietruszka, cebula, szczypiorek. Przyprawy są jak najbardziej polecane (wzmacniają uczucie sytości).

2 – faza naprzemienna

W tej fazie możemy nasze jedzenie wzbogacić w warzywa surowe lub gotowane. Warzywa takie jak: rzodkiewka, brokuły, szpinak, szparaga, sałata, ogórki, seler, kalafior, paprykę, marchew, buraki.
Dieta w tej fazie polega na jedzeniu na przemian. To znaczy raz przez 5 dni jemy menu z 1 etapu a przez następne 5 dni jemy menu zróżnicowane czyli wraz z warzywami. Okres trwania tej fazy uzależniony jest od organizmu danej osoby oraz od ilości kilogramów, które dana osoba chce „zgubić”. Dopuszczalne jest, by faza ta trwała nawet kilka miesięcy.

Warzywa dozwolone: pomidory, ogórki, szpinak, rzodkiewki, pory, szparagi, zielona fasolka, kapusta, grzyby, seler, koper, sałata, cykoria, boćwina, bakłażany, cukinia, papryka, marchew i buraki (w umiarkowanych ilościach).

Warzywa zabronione: kartofle, ryż, kukurydza, groch, zielony groszek, bób, soczewica, fasola, karczochy.

3 – faza utrwalenia

W diecie Dukana jest to najważniejszy etap, ponieważ w tej fazie staramy się utrzymać swoją wagę taką jaką chcemy mieć. Jeżeli utrzymamy dobry tok jedzenia, obejdziemy się bez efektu tzw. jojo. Faza powinna trwać proporcjonalnie, czyli za każdy zrzucony 1 kg 10 dni diety.

Do diety można dodać produkty takie jak: ser ( kilka plasterków), pełnoziarnisty chleb (2 kromeczki), makaron, ziemniaki, ryż( ale tylko 2 razy w tygodniu których z produktów). Owoce bez dużej zwartości cukru( unikać bananów, czereśni, winogron).

4 – faza ostatecznej stabilizacji

Ten etap przynieść powinien wymarzoną sylwetkę. Raz w tygodniu powracamy do 1 etapu diety. Pijemy wtedy 2 litry wody codziennie. W innych dniach nie zapominamy o śniadaniu pełnym nabiału. Do kawy czy herbaty nie można dodawać cukru. Nie można jeść słodyczy – herbatnik czy ciastko owsiane zjedzone raz na jakiś czas warunkowo dozwolone.

Przykładowy jadłospis

Etap 1
Śniadanie: chudy twaróg, kilka plasterków szynki chudej, herbata
Obiad: maślanka, kurczak z folii
Kolacja: placek z owoców morza, jajecznica
Do picia 1,5l wody dziennie

Etap 2
Śniadanie: jogurt naturalny, kilka plasterków sera
Obiad: jogurt naturalny, indyk z grilla z duszonymi warzywami, sosem sojowym i ziołami
Kolacja: sałatka z marchewki, kilka plastrów szynki
Do picia 1,5l wody dziennie

Skomentuj

Komentarze (8)

  1. Мацек Бонковски pisze:

    warto dodać jeszcze że sprzyja nowotworom, co już zostało udowodnione.

  2. Monika Zielińska pisze:

    nie tylko nowotworom, wyszystkim chorobom częściowo związanym z długotwałym zakwaszeniem organizmu (m. in. nadciśnienie, cukrzyca, kamica nerkowa, osteoporoza). A w krótszym okresie czasu zakwszenie moze powodować senność, bóle głowy. O obciążeniu wątroby lepiej nie wspominać. Najlepszą dietą jest dieta urozmaicona, 5 niewielkich posiłków dziennie o mniejszej wartości energetycznej. Przede wszystkim nie powinniśmy traktować nowej diety jako czegoś docelowego, po osiągniętym rezultacie jei przerywać, powinna zostać stylem życia! Będziemy mieć lepsze samopoczucie, cieszyć się zdrowiem, a dodatkowo unikniemy efektu jo-jo.

  3. dekoracje ślubne pisze:

    O matko nie wiedziałam ale się uwzieli na tą dietę

  4. Grażyna pisze:

    Cześć,
    niestety nie jestem zwolennikiem diety Dukana. Polecam też artykuł http://vivalavita.pl/artykul/dietadukanahitczykit-3.html Spotkałam się z wieloma niesprzyjającymi efektami tej diety. Nie jestem przekonana.
    Grażynka

  5. Martaucka pisze:

    Także nigdy nie byłam pozytywnie nastawiona do tej diety, powodów było kilka, najistotniejsze chyba są zawarte w linku powyżej jak w głównym artykule- no i te przeciwwskazania liczne, zawsze działa to „przeciwko” stosowaniu tej diety.

  6. Martaucka pisze:

    A jeszcze co mi się nasunęło w nawiązaniu do tego artykułu „to eliminacja warzy, błonnika i owoców” – no cóż szczerze powiedziawszy (napisawszy) nie wyobrażam sobie np tego, aby nie zjeść podczas stosowanej na codzień ścisłej diety jednego jabłka, czy też marchwi. To tak jakby na własne życzenie osłabiać swój organizm. Do tego wizja, iż dieta taka może prowadzić do miażdżycy- brrr….aż strach się bać:(

    pozdrawiam

  7. Piotrek Szymański pisze:

    Stosowałem Dietę Dukana i też mam mieszane uczucia. Z jednej strony jest skuteczna z drugiej natomiast bardzo rygorystyczna. Dietę pobrałem ze strony http://dieta-dukana-alioe.pl Największy jej minus to według mnie brak możliwości aktywnego uprawiania sportu. Porzuciłem dietę dla biegania, bo zdrowsze i daje więcej satysfakcji.

  8. Wera pisze:

    Nie polecam diety dukana, sporo info można wyczytac na http://www.Diety.pl