Dieta AtkinsonaDieta Atkinsona została opracowana przez amerykańskiego lekarza Roberta C. Atkinsa. Dieta Atkinsona polega na dostarczeniu organizmowi dużej ilości białka i tłuszczów z jednoczesnym zminimalizowaniem cukrów prostych i złożonych. Według uczonego Atkinsa skutkiem tycia jest mieszanie składników z białka, tłuszczów i węglowodanów razem. Atkinson twierdzi, że tłuszcze nie są powodem tycia tylko cukry.

Dieta Atkinsona składa się z 4 faz i każda z nich trwa po 2 tygodnie.

I faza diety Atkinsona

I faza jest to wprowadzenie diety w życie i jest najbardziej rygorystyczna. Polega ona na spożyciu 20g węglowodanów na dzień.

W tej fazie można jeść: ser pleśniowy, wszystkie tłuszcze, ryby, drób, owoce morza, mięso.
W tej fazie nie można jeść: pieczywa, owoców, kofeiny, sera chudego, warzyw zawierających skrobie a także cukier, miód i dżem.
Po upływie 2 tygodni następna faza.

II faza diety Atkinsona

II faza jest to zasadnicza, stanowcza dieta. Polega ona na spożyciu 30-50g węglowodanów na dzień.
Jemy wtedy więcej: orzechów, warzyw, owoce takie jak: jagody, truskawki, maliny. Nadal jemy dużo białka i tłuszczów. Po upływie 2 tygodni następne dwie fazy.

III i IV faza diety Atkinsona

III i IV faza jest to dieta na całe życie. Polega ona na spożyciu około 90g węglowodanów na dzień, tak aby nie przybrać na wadze. Stanowczo nie wolno łączyć węglowodanów z mięsem, rybami i jajami.
W trakcie tej całej diety, powinniśmy zjadać dziennie 3 główne dania – przykładowo co 4 godziny i około 1-2 przekąski takie jak surówka czy wędlina. Powinno się pić cały czas bardzo dużą ilość wody mineralnej, ponieważ pomaga ona oczyszczać organizm.

Dieta Atkinsona nie jest polecana dla osób cierpiących na nadciśnienie, wysoki poziom cholesterolu, miażdżycę.

Aby dieta Atkinsona miała jakikolwiek sens trzeba zrezygnować z wielu rzeczy takich jak nikotyna, kawa a zwłaszcza owoców, które dawały nam witaminy. Zaleca się wprowadzenie do diety suplementu witaminowego w tabletkach, który wprowadzi do organizmu: beta-karoten, koenzym Q-10, L-karnitynę, potas, żelazo, witaminę C.

Produkty zakazane w diecie Atkinsona: mąka biała, ryż, mleko, wszystkie produkty zawierające cukier oraz sam cukier, koncentraty, np w postaci soków, wszelka żywność która jest wysoko przetworzona.

Warzywa, które możemy spożywać to: groszek cukrowy, cukinia, kapusta zwykła, cebula, dynia, pory, cebula, dynia, pomidory, fasola szparagowa, botwinka, rzepa, jarmuż, sałata, szpinak, pietruszka, szparagi, pora, kapusta, kalarepa. Warzywa najlepiej gotować na parze i najkrócej jak to możliwe.

Dzień pierwszy diety Atkinsona

Śniadanie – 2 jajka na sporym plastrze bekonu lub chudego wędzonego boczku, pomidor ze szczypiorkiem lub dymką, kawa lub herbata bez cukru ( dozwolony słodzik) lub szklanka wody mineralnej
Przekąska – serek grani, małe jabłko
Obiad – filet z indyka z grilla, mix zielonych sałat z oliwą z oliwek i odrobiną octu balsamicznego, zielona fasolka
Przekąska – wędzony łosoś, czerwona papryka
Kolacja – porcja smażonego dorsza, surówka z kiszonej kapusty ze startą marchewka i kminkiem, herbata

Dzień drugi diety Atkinsona

Śniadanie – pieczarki z patelni z dodatkiem szynki, sok wielowarzywny, kawa lub herbata
Przekąska – mozzarella z pomidorem i bazylią
Obiad – stek z polędwicy wołowej, warzywa mieszane pieczone w rękawie, kilka orzechów
Przekąska – brokuły i kalafior z dipem na bazie sera pleśniowego
Kolacja – wędzona makrela, sałatka z zielonego ogórka, sałaty lodowej i rzodkiewki

Dzień trzeci diety Atkinsona

Śniadanie – omlet z dwóch jajek z dodatkiem kawałków kurczaka z rożna, pomidor, kawa lub herbata
Przekąska – ser typu włoskiego na przykład capriese, kiwi
Obiad – halibut pieczony w folii, surówka z kapusty pekińskiej i czerwonej papryki
Przekąska – jogurt naturalny, kilka orzechów
Kolacja – porcja kurczaka pieczonego z rozmarynem, brokuły w sosie czosnkowym

Dzień czwarty diety Atkinsona

Śniadanie – serek wiejski z rzodkiewką, dwa plastry polędwicy łososiowej z indyka, pół pomidora, kawa lub herbata
Przekąska – sałata z sosem jogurtowo-ziołowym
Obiad – porcja mięsa z udźca indyka pieczona w rękawie, gotowana zielona fasolka pokropiona odrobiną oliwy z oliwek
Przekąska – oscypek, kilka orzechów
Kolacja – wędzony łosoś, sałatka ze świeżego ogórka z koperkiem, pół grapefruita

Dzień piąty diety Atkinsona

Śniadanie – jajka po wiedeńsku, sałatka z pomidorów z dodatkiem mini mozzarelli, kawa lub herbata
Przekąska – kawałek żółtego sera, seler naciowy
Obiad – sałatka cesarska z tuńczykiem i orzechami, sok pomidorowy
Przekąska – pęczek rzodkiewek ze śmietaną i dodatkiem szczypiorku
Kolacja – duszony kurczak z warzywami, zielona sałata

Dzień szósty diety Atkinsona

Śniadanie – parówki delikatesowe z musztardą z niewielkim dodatkiem majonezu, kostka z pomidora posypana oregano na liściu zielonej sałaty, kawa lub herbata
Przekąska – jogurt naturalny, pomarańcza
Obiad – dowolna ryba z warzywami pieczona w piekarniku, mizeria
Przekąska – jabłko
Kolacja – sałatka z mieszanych warzyw z dodatkiem pieczonej piersi kurczaka, kilka orzechów

Dzień siódmy diety Atkinsona

Śniadanie – jajecznica z dodatkiem pieczonej piersi z kurczaka, sok wielowarzywny, kawa lub herbata
Przekąska – serek z pomidorami i oliwkami
Obiad – średnio wysmażony stek wołowy z cebulką, brokuły na półtwardo z dipem jogurtowo – majonezowym
Przekąska – jabłko
Kolacja – mintaj z pieca, surówka z kiszonej kapusty z wtartą marchewką i kminkiem

Dieta Atkinsona ma tez wiele minusów takich jak:

  • Może doprowadzić do odwodnienia
  • Może zwiększyć próchnicę i zniszczyć szkliwo zębne
  • Może zakwasić organizm
  • Może doprowadzić do skazy moczanowej

Plus diety Atkinsona: zawiera produkty bogate w magnez, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serca.

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. Adam pisze:

    Dwa lata temu mój kolega przeżył kilka miesięcy na diecie Dukana. Zrzucił ponad 20 kilo, ale i wspomagał się regularnym i intensywnym wysiłkiem fizycznym. Niestety sukces okupił dość sporym ubytkiem na zdrowiu, co objawiło się mocnym spadkiem odporności. Lekarz, który nie był zwolennikiem tej metody, wyjaśnił, że prawdopodobnie było to spowodowane niedoborami mikroelementów w diecie. Monotematyczna dieta w długim okresie czasu spowodowała niedomaganie pewnych funkcji organizmu. Dlatego zważywszy na kolegi doświadczenia bardziej skłaniałbym się w stronę diety Atkinsona, bo jest urozmaicona (obecne warzywa i owoce). Mam pytanie dotyczące pewnego rodzaju wzbogacenia tej diety o kwas chlorogenowy, który spowalnia wchłanianie cukrów. Gdyby zamiast zwykłej kawy, która jest przewidziana w programie diety, wprowadzić bogatą w kwas chlorogenowy zieloną kawę, np taką jak ta http://www.podarujzdrowie.pl/kawazielonamielona to czy nie udałoby się przyspieszyć utraty dodatkowych kilogramów? Czy nie zaburzyłoby to funkcji innych pokarmów przewidzianych w diecie? Byłbym wdzięczy za odpowiedź, najlepiej dietetyka. Pozdrawiam.