Home > Odżywianie

Czy odżywiam się zdrowo?

Fot. sxc.huOd pokarmu, który spożywasz zależy Twoje zdrowie. Ważne jest by nie jeść za dużo oraz jeść odpowiednie produkty jak najlepszej jakości. Nie zawsze wszystko jest zależne od Ciebie, ale wybór produktów jest na tyle duży, że można dobrać odpowiedni jadłospis.

Bardzo ważna jest ilość posiłków zjadanych w ciągu dnia. Najlepiej zjadać trzy posiłki średniej wielkości. Jeżeli jesz więcej, lub posiłki są za duże, Twój organizm może nie być w stanie przetworzyć w odpowiednim tempie wszystkich dostarczanych składników. W rezultacie może to prowadzić do nadwagi.

Podjadanie między posiłkami nie jest dobrym zwyczajem. Tym bardziej jeśli jako przekąski najprawdopodobniej wybierasz słodycze lub czipsy. Jeżeli chcesz coś przekąsić wybierz jakiś owoc lub warzywa. Dostarczysz w ten sposób organizmowi wielu dobrych substancji zamiast tłuszczy i cukrów zawartych w słodyczach czy czipsach.

Mięso

Częste jedzenie czerwonego mięsa ( wieprzowina, wołowina, baranina ) nie jest korzystne dla Twojego organizmu. Mięsa te zawierają duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepiej nie jeść ich częściej niż dwa razy w tygodniu. W zamian dobrze jest zjeść np. drób, ryby lub inny bezmięsny posiłek.

Owoce i warzywa

Spożywanie owoców i warzyw codziennie jest bardzo wskazane. Dostarczasz w ten sposób do organizmu witaminy, składniki mineralne oraz błonnik. Ponadto nie dostarczasz zbyt wielu kalorii do organizmu.
Jednakże same warzywa i owoce nie zapewnią prawidłowej diety. Potrzebne są również białka oraz tłuszcze. Oczywiście w rozsądnej ilości.

Odpowiedni wybór

Staraj się jeść wyroby o niskim stopniu przetworzenia takie jak: brązowy ryż, pieczywo razowe, płatki kukurydziane lub owsiane, gruba kasza. Produkty te są bogatsze w składniki odżywcze niż ich wysoko przetworzone odpowiedniki.

Staraj się nie jeść smażonych potraw częściej niż 1-2 razy w tygodniu. Zawierają one w sobie dużo tłuszczów. Do smażenia używaj oliwy z oliwek lub olejów roślinnych. Nie używaj masła oraz smalcu.

Nie spożywaj zbyt często masła, pełnego mleka, śmietany. Pełne mleko zastąp jego chudym odpowiednikiem. Zamiast śmietany użyj jogurtu lub kefiru.

Pozostaje pytanie – masło czy margaryna?. Prawdą jest, że margaryna nie zawiera takich ilości nasyconych kwasów tłuszczowych jak masło, ale zdania na temat jej wartości zdrowotnych również są podzielone. Jeżeli lubisz masło lub margarynę to zredukuj spożywaną ilość.

Nie pij zbyt dużych ilości kawy, herbaty czy coca-coli. 4-5 filiżanek kawy dziennie to maksimum. Większe ilości zazwyczaj u każdego powodują stan drażliwości lub np. problemy z zasypianiem. Pij wodę lub soki owocowe, warzywne.

Skomentuj

Komentarze (2)

  1. kaśka pisze:

    A to nie do końca tak z tym jedzeniem trzech posiłków dziennie. Ja wolę jeść więcej mniejszych posiłków np 5-6 razy dziennie. Moim zdaniem organizm lepiej trawi jedzenie w mniejszych ilościach. No i oczywiście owoce to podstawa. Ja uwielbiam zwłaszcza banany, jabłka, morele, śliwki i daktyle :] Naprawdę polecam wszystkim „nie lubiącym” owoców do przekonania się do nich. Po prostu czuć różnicę wewnątrz własnego organizmu, że zaczyna pracować lepiej. Gorzej z tą kawą :[ Jak jej nie pić, skoro wszyscy w pracy piją przynajmniej dwa razy dziennie, a potem w domu też się znajdzie ktoś, kto pije i tak zawsze te „kilka” kawek zaliczam :|

  2. Magdalena pisze:

    Ja przez jakiś czas odżywiałam się zdrowo ( stosowałam dietę białkowo- węglowodanową). Gotowałam tylko na parze, soki z sokowirówki ( wykluczyłam kupne). Potrawy jak najprostsze, zero smażenia. Do tego starałam się jak najwięcej ruszać. Przyznaję czułam się o wiele lepiej. Nawet po jakimś czasie nie smakowały mi wysokoprzetworzone potrawy. Jednak taki zdrowy tryb życia wymaga ciągłego pilnowania się, na co najzwyczajniej większość z nas nie ma czasu. Planuję znów powrócić do tego trybu życia, choć nie w 100%. Tryb pracy niestety mam taki, ze przyznaje nie mam czasu na regularne posiłki, a bywa ze fast fooda wrzucę „na ruszt” w pospiechu..