Fot. sxc.huZainteresowanie tematem wpływu cholesterolu na organizm ludzki jest ogromne. Niestety nie zawsze kojarzymy, czym tak naprawdę jest cholesterol? Tak zwany cholesterol LDL, jest cholesterolem szkodliwym dla naszego zdrowia.

Jest to cholesterol niskiej gęstości, co oznacza, że odkłada się w naszych naczyniach. Z kolei HDL, jest cholesterolem, który jest dla naszego organizmu pożyteczny. Jest to cholesterol wysokiej gęstości usuwa z kolei ten ”zły” z naszego organizmu.

Skąd się bierze cholesterol?

Prawie cały cholesterol obecny we krwi jest wytwarzany w wątrobie z różnych składników pokarmowych, głównie z nasyconych kwasów tłuszczowych. Wytwarzany w wątrobie cholesterol przewyższa dziennie zapotrzebowanie organizmu, a dostarczany z pożywieniem (np. w jajach) jest wykorzystywany w niewielkich ilościach.

Zapobieganie zbyt wysokiemu poziomowi cholesterolowi

Większość ludzi może łatwo obniżyć poziom cholesterolu we krwi.
Oto kilka wskazówek:

  • Należy usunąć ze swojej diety jak najwięcej tłuszczów nasyconych
  • Warto spożywać chude mięso, chude mleko, odtłuszczone jogurty
  • Warto jeść mniej masła, a więcej tłuszczów roślinnych
  • Rezygnować z przetwarzanych produktów typu: salami, tłuste kiełbasy, konserwy mięsne
  • Zrezygnować z oleju palmowego, kokosowego, które wchodzą m.in. w skład ciastek
  • Spożywaj świeże owoce, warzywa i pokarmy pełnoziarniste

Warto spożywać więcej ”dobrych”tłuszczów. Opierając się na badaniach dietetyków, można stwierdzić, iż oliwa z oliwek obniża stężenie cholesterolu HDL. Dlatego warto spożywać każdego dnia łyżkę oliwy z oliwek. Ponadto warto jeść orzechy, które zawierają mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także kwasy omega-3. Warto również spożywać dużo czerwonej cebuli, która zawiera liczne związki siarki, które z kolei podnoszą stężenie HDL. Ponadto czerwona cebula zawiera silne przeciwutleniacze, który obniżają LDL – flawonoidy. Wielu dietetyków poleca spożywanie każdego dnia miseczki płatków owsianych, które obniżają ”zły” cholesterol. Poprawić równowagę cholesterolu może również naturalny sok pomarańczowy.

Przepis na koktajl na obniżenie poziomu złego cholesterolu

A oto przepis dla prawdziwych smakoszy i miłośników nowości kulinarnych, na pyszny a zarazem obniżający stężenie cholesterolu koktajl:

  • Szklanka waniliowego mleka sojowego
  • 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego
  • mrożone lub świeże owoce

Wszystkie składniki należy zmiksować i spożyć.

Białka zawarte w soi i siemieniu lnianym pomagają obniżyć stężenie LDL, a jednocześnie podnieść HDL.

Warto również zaopatrzyć się w kapsułki czosnku lub imbiru lekarskiego. Czosnek zawiera allicynę, czyli substancję obniżającą ”zły” cholesterol. Natomiast kapsułki z imbiru lekarskiego pomogą nam zredukować wchłanianie LDL.

Ruch dobry na pozbycie się cholesterolu

Wielu lekarzy potwierdza opinię, że codzienny, półgodzinny dynamiczny spacer pozwoli na spadek cholesterolu. Również, półgodzinne ćwiczenia na stoperze czy ruchomych schodach dają podobne wyniki. Można również wybrać się na basen, jak również uprawiać jogging. Walka z cholesterolem może być przyjemna. Pod warunkiem, że polubimy zdrowe odżywianie i ruch.

Skomentuj

Komentarze (3)

  1. Lekarz pisze:

    Zastanawiam się jaki to nieuk pisał ten artykuł tak się składa że duża zawartość trójglicerydów są powodem zatorów i poprzez to rozwija się miażdżyca i inne choroby układu krążenia. A powodem wzrostu trójglicerydów nie są tłuszcze nasycone tylko węglowodany czyli chleb,makarony,owoce,produkty zbożowe itp. zapamiętajcie raz na zawsze że cholesterol nie jest powodem miażdżycy i innych chorób układu krążenia i przestańcie wciskać ludziom taką głupotę.

  2. Michał pisze:

    Cholesterol nie może być przyczyną chorób układu krążenia. Jeśli miałoby tak być, to dlaczego, generacje ludzi sprzed 1920 roku (w tym roku wprowadzono hydrolizowane oleje roślinne), odżywiające się jajkami, słoniną, boczkiem, smalcem czy wieprzowymi skwarkami nie wymarły zupełnie z powodu miażdżycy czy chorób serca? Przecież wiadomo, ile w tych potrawach cholesterolu! Coś tu się nie zgadza.

  3. Rafał pisze:

    „[…]Z kolei HDL, jest cholesterolem, który jest dla naszego organizmu pożyteczny[…]”
    „[…]oliwa z oliwek obniża stężenie cholesterolu HDL. Dlatego warto spożywać każdego dnia łyżkę oliwy z oliwek.”

    Trochę nie wiadomo co myśleć.

    Może powodem, że dawniej ludzie nie padali jak muchy przez choroby krążenia jest fakt, że przebywali sporo czasu w ruchu. Tylko najbogatsi mogli sobie pozwolić na lenistwo i to ich dotykała miażdżyca.

    A odnośnie tego, że to nie cholesterol (LDL) powoduje zatory to się nie zgadzam! Było prowadzonych wiele badań na temat zatorów i ich głównym składnikiem był tłuszcz (nie węglowodany!).