W 1801 roku moskiewski aptekarz Bindheim zwrócił się do rządu z projektem otrzymania cukru z buraków. Kiedy cukier ten, okazał się nieszkodliwy dla zdrowia, aptekarz wyraził chęć otwarcia szkoły cukrowniczej. W tym właśnie czasie wydano nowy przepis prawny, który zwalniał od podatków, oraz dawał wszystkim zainteresowanym ziemię w Rosji Południowej. Każdy chętny otrzymaniem ziemi musiał uprawiać na niej buraki. W 1802 roku, w Rosji została otwarta pierwsza cukrownia. Dzisiejsze buraki znacznie różnią się od tych z XIX wieku. Wtedy zawartość cukru w burakach przewyższała 10%, dzisiaj ponad 22%. To dzięki pracom selekcyjnym zmieniły się właściwości buraków.

Znaczenie buraków w gospodarce narodowej

Buraki mają ogromne znaczenie w gospodarce narodowej, ponieważ wyprodukowany z nich cukier jest jednym z ważniejszych produktów żywnościowych.

Właściwości buraków

Buraki wyróżniają się dużą zawartością cukru. Znajdziemy w nich niedużą ilość kwasu jabłkowego i szczawiowego. Ponadto buraki posiadają:

  • potas
  • magnez
  • fosfor
  • witaminę C
  • witaminy z grupy B
  • białko
  • kwas foliowy
  • karoten
  • żelazo

Lecznicze działanie buraków

Buraki są pomocne w różnego rodzaju dolegliwościach. Mają działanie pobudzające. Zwiększają odporność organizmu za sprawą betaniny, ale i śladowych ilości pierwiastków takich jak: lit, stront i rubid. Spożywanie buraków pomaga w walce z nowotworami złośliwymi. Mają wiele substancji pektynowych, dlatego:

  • obniżają poziom cholesterolu
  • ułatwiają trawienie
  • przeciwdziałają miażdżycy
  • zwalczają przeziębienia
  • są pomocne w walce z anemią i nerwicą

Buraki, dzięki zawartości wapnia, potasu, sodu i magnezu, działają odkwaszająco na nasz organizm.

Profilaktyka a buraki

Mówiąc o profilaktyce chorób, z wykorzystaniem buraka, warto wspomnieć o tym, że sok z buraka pomaga w ochronie jelita. Ponadto, sok z buraków łagodzi przebieg menopauzy oraz pomaga w metabolizmie. Spożywanie buraków, jak również picie soku buraczkowego, pobudza krążenie oraz ułatwia wydalanie moczu.

Co każda gospodyni domowa powinna wiedzieć o burakach?

By buraki były zawsze soczyste i smaczne, gotujmy je w łupinach, bez obcinania ogonków. Buraczki zawsze wrzucajmy do wrzątku, wtedy są najsmaczniejsze. Gotujmy je pod przykryciem. Buraczki suszone gotujemy w tej wodzie, w której uprzednio były moczone. Nie gotujmy buraków w osolonej wodzie, gdyż tracą swój smak. Warto dodać do nich ocet lub kwasek cytrynowy, tuż po ugotowaniu, co pozwoli zachować ich pierwotny kolor. Często jest tak, że buraki pod wpływem gotowania tracą swój kolor. Aby tego uniknąć, dodajmy zawsze do wody pół łyżeczki cukru na 2 litry wody.

Buraki w naszej kuchni

Ze względu na bogate właściwości, buraki powinny być częstym dodatkiem do głównych dań w naszym domu. Warto więc zapoznać się z przepisami kulinarnymi, z wykorzystaniem tego właśnie warzywa.

Oto kilka z nich:

Sałatka obiadowa z czerwonych buraków i białej kapusty

Potrzebujemy: 1 kg czerwonych buraków, 1/2 kg białej kapusty, 1/2 kg marchewki, 1/ kg cebuli, szklanka octu 10%, 3/4 szklanki cukru, 2 płaskie łyżki soli, 1 łyżka mielonego pieprzu, liść laurowy, ziele angielskie.

Na początku, czerwone buraki i marchew należy obrać ze skórki, opłukać i zetrzeć na tarce, o dużych oczkach. Razem przełożyć do dużego garnka, dodać 6 szklanek zimnej wody i razem wymieszać.

Gotować, na średnim gazie, pod przykryciem 15 minut. Białą kapustę należy następnie poszatkować, cebulę kroimy w kostkę. Do Sarnaka z gotującymi się burakami i marchewką dodajemy, białą kapustę, cebulę, ocet, cukier, sól, mielony pieprz, listek laurowy i ziele angielskie.

Wszystko należy razem wymieszać i gotować jeszcze przez 10 minut. Gorącą sałatkę należy nakładać do czystych i suchych słoików. Następnie słoiki zakręcić i obrócić do góry dnem. W taki sposób można je przechowywać w spiżarce.

Sałatka z czerwonych buraków i czerwonej papryki

Potrzebujemy: 3 kg czerwonych buraków, 5 sztuk czerwonej papryki, 5 sztuk średnich cebul, 1/2 litra wody, 1/2 szklanki octu 10%, 1/2 szklanki oleju, 1/2 szklanki cukru, 1 łyżka soli.

Na początku, gotujemy i studzimy czerwone buraki. Następnie obieramy je ze skórki i myjemy. Potem, należy je zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Czerwoną paprykę i cebulę kroimy w kostkę. Przekładamy je do dużego garnka. Dodajemy wodę, ocet, olej i sól, oraz cukier. Następnie należy to razem wszystko wymieszać i gotować na małym ogniu, pod przykryciem przez 10 minut. W następnej kolejności dodajemy starte buraki, i razem wszystko mieszamy. Gotujemy jeszcze przez 5 minut.

Gorącą sałatkę, nakładamy do czystych i suchych słoików, które następnie zakręcamy i układamy w spiżarce do góry dnem.

Buraczki z chrzanem

Potrzebujemy: 3 kg czerwonych buraków, 4 łyżki octu 10 %, 4 łyżeczki chrzanu ze słoika, 4 łyżeczki cukru, 1,5 łyżeczki soli.

Na początku myjemy czerwone buraki, a następnie w skórce je gotujemy i studzimy. Obieramy je ze skórki i ścieramy na tarce o małych oczkach. Przekładamy buraki do dużego garnka, i dodajemy ocet, chrzan i cukier i sól. Wszystko razem dokładnie mieszamy.

Wszystko razem przekładamy do czystych i suchych słoików i pasteryzujemy przez 10 minut.

Buraczki z kabaczkiem

Potrzebujemy: 1 kg buraków czerwonych, 1 kg cebuli, 1 kg kabaczka lub cukinii, 1 szklanka octu 10 %, 3/4 szklanki oleju, 1 szklanka cukru, 1 łyżka soli, 3 ziarenka pieprzu, 3 ziarenka ziela angielskiego, 3 liście laurowe.

Na początku należy buraki umyć, ugotować w skórce i ostudzić. Obrać ze skórki, zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Następnie obrać cebulę i pokroić w kostkę. Kabaczek, lub cukinię obrać ze skóry, oczyścić i opłukać, a następnie zatrzeć na tarce od dużych oczkach.

Do dużego garnka dodać ocet, olej, cukier, sól, pieprz w ziarenkach, ziele i liście laurowe. Razem to wszystko wymieszać i zagotować. Następnie należy dodać cebulę i jeszcze przez chwilę gotować. Następnie dodać czerwone buraki i kabaczek. Razem wszystko wymieszać i gotować jeszcze przez 5 minut.

Wszystko należy przełożyć do czystych i suchych słoików i pasteryzować przez 8 minut.

Smacznego!

1 komentarz do “Buraki

  1. Azotany zawarte w soku buraczanym po pierwsze rozszerzają naczynia krwionośne, co pozwala obniżyć ciśnienie tętnicze krwi i poprawić jej przepływ, a po drugie obniżają zapotrzebowanie na tlen pracujących mięśni – takie informacje znalazłam w artykule na naturalno.pl Przyznaję, że kusząca jest perspektywa zwiększenia wytrzymałości organizmu i poprawy funkcjonowania układu krążenia. Jednak nie miałam pojęcia, że przeciwdziałają miażdżycy czy pomagają w walce z anemią i nerwicą. Podsumowując wydaje mi się, że sok z buraków ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie i naprawdę warto wprowadzić go do swojej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.