Ból plecówPrzyczyną bólów pleców jest zazwyczaj nadmierna aktywność miejscowych mięśni. Zmiany zwyrodnieniowe i uszkodzenie krążka międzykręgowego są najczęstszą przyczyną bólów pleców. Ból taki objawia się na wskutek nagłego ruchu, dźwignięcia czy też nadmiernego wysiłku. Przyczyną zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa są urazy połączone z przeciążeniem krążków międzykręgowych. Ból pleców jest bólem tępym, przeszywającym, bądź świdrującym.

W jakich miejscach zlokalizowany jest ból pleców?
Ból pleców może występować po jednej stronie lędźwi, czasem opasa całą okolicę krzyżowo-lędźwiową, bądź też lokalizuje się w części krzyżowo-biodrowej z promieniowaniem do pośladków i bocznej powierzchni bioder. Zarówno gwałtowny ruch, jak również dłuższy bezruch mogą spowodować ból pleców.

Na bóle krzyża uskarżają się więc zarówno osoby wykonujący ciężką pracę fizyczną, jak również ci, którzy spędzają czas za biurkiem. Największe obciążenie występuje na odcinku ostatnich pięciu kręgów lędźwiowych.

Do głównych czynników powodujących ból pleców zaliczamy:

  • osteoporozę
  • zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa
  • choroba rozrostowa
  • skrzywienie kręgosłupa

Jaka jest profilaktyka w bólach kręgosłupa?
Leczenie odpowiednim ruchem należy do najważniejszych metod zapobiegania powstawaniu bólów pleców. Nie chodzi tu jedynie o uprawianie sportu, lecz o czynności życia codziennego.

Oto kilka wskazówek:

  • Należy unikać pozycji nadmiernego zgięcia kręgosłupa
  • Często zmieniać pozycję
  • Zadbać o wyprostowaną pozycję podczas przenoszenia ciężarów
  • Podnoszenie ciężkich rzeczy rozpocząć od przysiadu
  • Spać na twardym łóżku
  • Odpoczynek w pozycji leżącej na brzuchu
  • Ruch na świeżym powietrzu

Osoby cierpiące na bóle pleców powinni korzystać z ćwiczeń profilaktycznych w wodzie. Dlaczego? W wodzie uzyskujemy odciążenie kręgosłupa oraz zmniejszamy napięcie mięśni. Pływanie stylem grzbietowym jest najkorzystniejsze dla naszego kręgosłupa. Ćwiczenia izometryczne należą do ćwiczeń zapobiegających bólom kręgosłupa. W tego typu ćwiczeniach szczególną uwagę kładziemy na siłę mięśni tułowia.

Co robić kiedy dopadnie nas ból pleców?

Najwłaściwszym wyjściem z takiej sytuacji jest wizyta u lekarza, który zadecyduje, czy jest to zwykły ból pleców, czy może inna, poważniejsza przypadłość. Jeżeli mamy do czynienia ze zwykłym bólem pleców warto skorzystać z usług dobrego masażysty lub fizykoterapeuty, którzy usuną napięcie mięśniowe.

Czego nie wolno lekceważyć?

Z całą pewnością nie wolno nam lekceważyć silnego, nagłego bólu pleców, promieniującego wzdłuż nogi aż po kolano, połączonego z gorączką, skurczami żołądka oraz bólem w klatce piersiowej. Taki objaw może świadczyć o poważnej chorobie kręgosłupa.

Kiedy ból pleców ustąpi warto zadbać o profilaktykę, w postaci wyżej wymienionych wskazówek. Warto także zadbać o ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie pleców.

opracowała
Anna Głowacka

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. anna69 pisze:

    pytanie moje dotyczy bólu pleców, tak jak cały ten temat, czy uprawianie gimnastyki w domu polepszy mój stan kręgosłupa? czy powinnam najpierw nauczyć się ćwiczyć pod okiem specjalisty czy rehabilitanta a dopiero później samemu w domu? a co Państwo myslą na temat turnusów rehabilitacyjnych? czy taki wpypoczynek może pomóc moim plecom? na domiar tego mam cały czas prace siedzącą i trudno mi jest po całym dniu mocniej zmobilizować się do działania, stąd pytanie o wyjazdy? kolejne pytanie czy na sanatorium nad morzem trzeba koniecznie mieć orzeczenie o niepełnosprawności, żeby skorzystać z takiego leczenia? prosze o wskazówki