Fot. sxc.huIle tkanki tłuszczowej powinien zawierać ludzki organizm? Tłuszcz powinien stanowić około 25% masy ciała u młodej kobiety i około 20% masy ciała u młodego mężczyzny. Wraz z wiekiem wartości te wzrastają. Do dokładnego określenia otyłości służy BMI (Body Mass Index).

Co to takiego BMI?

BMI jest współczynnikiem, który uzyskamy przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Obliczając BMI możemy określić ilość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie.

Mówiąc prościej, by wyliczyć swoje BMI należy posłużyć się poniższym wzorem:
BMI = waga ciała(w kg) / wzrost²(w m²)
Przykładowo: wzrost ciała 170 cm, waga ciała 65 kg.
BMI = 65 / (1,7 * 1,7) = 22,5
Wynik między 20 a 25 świadczy o prawidłowej wadze. Wynik powyżej 30 świadczy o otyłości.

Ryzyko chorób

Nie wolno lekceważyć zbyt wysokiego współczynnika BMI, który zdecydowanie wpływa na rozwój takich chorób jak:

BMI jest niewątpliwie idealnym narzędziem, które pozwala kontrolować ilość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie, dlatego pamiętajmy o tym i dokonujmy pomiarów. Wiele stron internetowych posiada kalkulatory do pomiaru BMI. By skorzystać z takiego kalkulatora trzeba podać wzrost i wagę. Wtedy kalkulator sam obliczy ilość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie.

Interpretacja BMI

Posługując się niżej podaną charakterystyką, możemy określić nasz stan zdrowia, pod względem masy ciała.

16 – wygłodzenie
17 – wychudzenie
18,5 – 25 – prawidłowa wartość
25 -30 -nadwaga
30 -35 – otyłość pierwszego stopnia
35 -40 – otyłość drugiego stopnia
40 – wzwyż – otyłość trzeciego stopnia

Skomentuj

Komentarze (1)

  1. zzz pisze:

    dieta bogata w witaminy , świeże warzywa, owoce czy to w postaci soku czy normalnej dostarczają nam witaminy. pamietajcie że nie wszystkie soki na półce w sklepie są zdrowe. najlepiej wybierać naturalne , jednodniowe które nie mają w sobie chemii :)