Fot. sxc.huBadania wykazały, że nasz obecny sposób odżywiania jest wadliwy. Wraz z rozwojem przemysłu i lepszą technologią uzyskujemy przetworzona żywność – łatwiejszą w przechowywaniu, ale uboższą w wartości odżywcze. Gdy w połowie XX wieku badano związki pomiędzy dietą a przewlekłymi chorobami, dokonano zaskakującego odkrycia – o ile zawsze zgadzano się co do ważnej roli witamin, o tyle lekceważono błonnik, a nawet uważano go za kompletnie bezwartościowy składnik naszego pokarmu. Tymczasem ma on bardzo duże znaczenie dla pracy naszego układu pokarmowego.

Błonnik to grupa substancji pochodzących z pokarmów roślinnych, które nie ulegają trawieniu i przez przewód pokarmowy przechodzą w praktycznie niezmienionej formie. Wyróżniamy dwie grupy substancji błonnikowych: – nierozpuszczalne ( celuloza, hemiceluloza i lignina), których źródłem są przede wszystkim całe nasiona; wchłaniają one wodę i pęcznieją (nawet do 4-6 razy zwiększając swoją masę), – rozpuszczalne (pektyny, gumy) znajdujące się w owocach, warzywach, pomocne w obniżaniu cholesterolu i glukozy we krwi.

Błonniki z grupy pierwszej ułatwiają przesuwanie się pokarmu w jelitach, a więc pomagają uniknąć zaparć. Błonniki z drugiej grupy są ważne dla naszego serca i układu krwionośnego.

Dietetycy zalecają aby na każde 1000 kcal spożywanego przez nas pokarmu przypadało 14 g błonnika na dzień. Dodatkowo należy pić duże ilości płynów (najlepiej 2-3 litry)co pozwala pęcznieć błonnikowi w jelitach.

Zarówno u dzieci jak i u dorosłych podstawą zdrowego żywienia jest zmiana diety. Błonnik znajdziemy w owocach, warzywach, ziarnach i nasionach, płatków zbożowych oraz ciemnym pieczywie. Dietę niskobłonnikową możemy wspomóc suplementami diety jakimi jak błonniki naturalne w sproszkowanej formie, które dodane do musli z jogurtem czy mlekiem pozwolą cieszyć się z ogromnych zalet błonnika.

Owoce suszone, ziarna, płatki i nasiona oraz błonnik naturalny jako suplement diety do kupienia w sklepie internetowym www.twojemusli.pl. Zapraszamy

twojemusli.pl

Skomentuj